انیمه
انیمه アニメ یک ژانر و سبک منحصر به فرد از پویانمایی و انیمیشن هست که خاستگاهش ژاپنه که معمولاً براساس مانگا (به کمیک های ژاپنی مانگا گفته میشه) ساخته میشن.
اون ظهرهای جمعه رو یادتونه که منتظر برنامه ی کودک بودیم تا فوتبالیست ها ببینیم؟
ما ایرانی ها از کودکی حتی بدون اینکه خودمون آگاه باشیم، سال های زیادی رو به تماشای انیمه گذروندیم.
«کاتسودو شاشین» قدیمیترین انیمه ی جهانه که داستان سه ثانیه ایی از یک پسر ملوان رو روایت میکنه. برخلاف آمریکا، فیلمسازی ژاپن همیشه با مشکلاتی مثل کمبود بودجه دست به گریبان بوده. با مطرح شدن دنیای انیمه خیلی از هنرمندان به استفاده از این سبک علاقه نشون دادن؛ در طی دهه ۷۰، به حدی محبوبیت مانگا بالا رفته بود که بلافاصه پس از اتمام داستان انیمه اش هم ساخته میشد.
انیمه از نظر سبکهای هنری، روشهای پویانمایی، تولید و روند کار با دنیای انیمیشن تفاوت های خیلی زیادی داره. از نظر بصری، انیمه یک شکل هنری متنوعه و سبکهای هنری متفاوتی رو شامل میشه این تفاوت ها برگرفته از سبک مانگاکا(نویسنده و طراح مانگا) و استودیوهای انیمه سازیه.
آغاز انیمه در ژاپن
در دهه ۱۹۳۰, دولت ژاپن برنامههایی رو به منظور احیای فرهنگ ملی آغاز کرد. طی این جریان رسانهها سخت کنترل و سانسور میشدن. از انیماتورهای زیادی درخواست شد تا انیمههایی با تأکید بر روح فرهنگ ژاپن تولید کنن. این حرکت باعث بیشرفت این هنر و صنعتی تر شدنش شدبه طوریکه کمپانیهای بزرگ و بزرگتر از ادغام شرکتهای کوچیک و شخصی تشکیل می شدن.
در دهه ی 60 میلادی انیمه برای اولین بار به تلوزیون های آمریکا رسید و توجه خیلی ها رو به خودش جذب کرد.
جهش در انیمه
توی سال 1974 بود که انیمه ی «هایدی؛دختری از آلپ» علی رغم اینکه در ژاپن مورد استقبال قرار نگرفت در فروش جهانی به خصوص در کشورهای اروپایی موفقیت آمیز بود.این مسئله باعث شد که دولت ژاپن دست از کنترل شدید داستان های دنیای انیمه برداره و اجازه بده «هایائو میازاکی» و «تاکاهاتا» ساخت سری انیمه هایی بر اساس کتاب های پرفروش رو آغاز کنن.
تو طول این مدت، انیمیشنهای ساخت ژاپن به کشورهای اروپایی راه پیدا کردن و کودکان و نوجوانان اروپایی رو مجذوب خودشون میکردن.
انیمه های ورزشی توی دهه ی 80 میلادی با انتشار مانگای فوتبالی «کاپیتان سوباسا» به اوج محبوبیت خودشون رسیدن .این انیمه اولین انیمه ی ورزشی موفق در جهان شد.
در اوایل سال 2000 بود که یه جنبش هنری توسط «تاکاشی موراکامی» شروع شد.جنبشی که فرهنگ قدیمی ژاپنی رو با هنر پست مدرن ترکیب می کرد.
در همین دوره بود که انیمههای دیگه ایی براساس مانگا و سری لایت ناولهای مختلف و محبوبی تهیه شدن، کارهای مثل:
اینویاشا (۲۰۰۰)، ناروتو (۲۰۰۰)، فول متال الکمیست (۲۰۰۳)، مانستر (۲۰۰۴)، بلیچ (۲۰۰۴)، روزن میدن (۲۰۰۵)، انیمیشن آریا (۲۰۰۵)، دفترچه مرگ (۲۰۰۶)، موشیشی (۲۰۰۶)، لاکی استار (۲۰۰۷)، تورادورا! (۲۰۰۸–۲۰۰۹)، باکمونوگاتاری (۲۰۰۹)، و سری انیمه فری تیل (۲۰۰۹).
این انیمهها در طول سالهای پخششون طرفداران های زیادی در سراسر جهان پیدا کردن و موفقیت های چشم گیری داشتن.
در طول این دهه انیمههای زیادی نامزد یا برندهٔ جوایز بینالمللی شدن. در سال ۲۰۰۲، انیمهٔ Spirited Away ساخت استودیو«Ghibli »به کارگردانی «هایائو میازاکی» برندهٔ جایزه خرس طلایی جشنواره بینالمللی فیلم برلین شد و در ۲۰۰۳ در ۷۵امین جشنوارهٔ Academy Awards برندهٔ بهترین انیمیشن سال شد. این اولین باری بود که یه فیلم غیر آمریکایی برنده ی این جایزه میشود.
همچنین این فیلم انیمه ای در همون سال پرفروشترین فیلم در سطح جهانی بود که باکس آفیس اون به ۲۷۴ میلیون دلار آمریکا رسید.
در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۰۴، انیمهٔ Ghost in the Shell 2: Innocence به کارگردانی «مامورو اوشی»، نامزد دریافت Palme d'Or شد و در ۷۸امین جشنواره آکادمی اَواردز، فیلم انیمه ای«قلعه متحرک هاول» از ساختهای دیگر استودیو Ghibli و به کارگردانی هایائو میازاکی نامزد جایزه بهترین انیمیشن شد. فیلم انیمه ای «پنج سانتی متر بر ثانیه» به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال ۲۰۰۷ برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم انیمیشنی جشنواره آسیای شرقی شد.
میکاسا و خاندان افسانهایی آکرمن