برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

پیکی بلایندرز چقدر به واقعیت نزدیکه؟!

3325 بازدید 129 لایک

زمان مطالعه: 15 دقيقه

این روزا کمتر کسی پیدامیشه که اسم «تام شلبی» رو نشنیده باشه، یه شخصیت کاریزمایتک خوش تیتپ با اون استایل جذابِ سیگار کشیدن که تو سال‌های اخیر دل همه‌ی طرفداران این سریال رو برده. «پیکی بلایندرز» که یکی از محبوب‌ترین عناوین تلوزیونی این دوره‌ست برای اولین بار تو سال 2013 به کارگردانی و نویسندگی «استیون نایت» از شبکه BBC TWO پخش شد. ژانر این سریال درام، جناییه و تاحدی از وقایع واقعی وتاریخ انگلستان الهام گرفته شده. فصل ششم  این سریال بالاخره بعد از دوسال و نیم تاخیر که بخاطر محدودیت‌های کرونایی ایجاده شده‌بود در حال پخشه. در  ژانویه‌ی 2021 اعلام شد که این فصل آخرین فصل این سریال خواهد بود و به جای فصل هفتم قراره یه فیلم‌سینمایی داشته‌باشیم و فیلم‌برداریش از سال 2023 آغاز میشه.

از واقعیت تا روایت سریال

این سریال حول محور یه خانواده‌ی گنگستر انگلیسی به رهبری «تامسون شلبی» میچرخه که در سال 1920 کنترل شهر بیرمنگام رو در دست داشتن. پیکی بلایندرز در واقعیت اسم یه گروه گنگستری در بیرمنگام بوده که برخلاف اتفاقات سریال در سال 1890 تشکیل میشه و در واقع یه گروه خیابونی به تمام معنابودن و خبری از بلندپروازی، برنامه‌ریزی و رهبری هوشمندانه نبوده. اعضای این باند اکثرا 18 تا بیست ساله و عموما از طبقه‌ی کارگر جامعه بودن و از طریق دزدی،خشونت،اخاذی  و شرط‌بندی‌های غیرقانونی به قدرت رسیدن. رهبر این باند که 22 سال داشته «کوین مونی» بوده که به اسم «توماس گیلبرت» شناخته میشده؛ شخصیت توماس شلبی درواقع از  توماس گیلبرت الهام گرفته شده. پیکی بلایندرزها با شکست دادن باند Sloggers به شهربیرمنگام تسلط پیدا میکنن.

توماس گلبرت

حالا چرا این گروه به این اسم معروف میشن؟

برای این سوال دو تا جواب وجود داره.

در یه سری از داستان‌هایی که از این گروه نسل به نسل منتقل شده، اعضای این گروه در لبه‌ی کلاه‌های پشمی تختشون (که به این نوع کلاه ها میگن پیکی) تیغ ریش تراش جاگذاری میکردن و در دعوای خیابونی ازش برای کور کردن طرف مقابل (بلایند در انگلیسی به معنی کور هست) استفاده می‌کردن.

اما «کارل چین» از مورخین شهر بیرمنگام این مسئله رو خیلی محتمل نمیدونه و اعتقاد داره که در طول سال ها تحت‌تاثیر جرایم این گروه و داستان‌های خشونت آمیز، دچار تحریف شده باشه و دلیل این نام خاص رو چیز دیگه‌ایی میدونه. شخصیت های اصلی این بانددر استایل روزمره‌شون بسیار خوش پوش بودن.کت ‌های دست دوز،شلوار دمپا گشاد، پالتو با یقه‌های ایستاده یا خزدار،  کلاه پشمی تخت، جلیقه‌های دکمه دار، چکمه‌ی چرم با نوک فلزی،کروات و دستمال گردن ابریشمی امضای خاص این گروه بود. کارل چین کلمه‌ی پیکی رو اشاره‌ایی به کلاه‌های پشمی تخت و بلایندر رو اشاره‌ایی به کلمه‌ایی عامیانه میدونه که برای توصیف افراد با البسه‌ی خاص به کاربرده میشده.

استایل گروه پیکی بلایندرز

از جزئیات جرایم و زندگی این گروه به دلیل ضعف سیستم پلیس بریتانیا چیز بسیار زیادی باقی نمونده،گفته میشه این گروه بیست سال بیرمنگام رو در دست داشتن تا در نهایت در سال 1910 باند بزرگتری به نام «باند پسران» کنترل این شهر رو به دست میگیرن. اعضای این گروه بعد از فروپاشی یا به ارتش انگلستان در جنگ جهانی اول ملحق شدن، یا به باشگاه‌های مشت‌زنی غیرقانونی روی آوردن و درنهایت با سختگیری‌های پلیس در دوره‌ی جدید بخاطر جرایم کوچک و ناچیز دستگیر شدند.

فرم دستگیری اعضا پیکی بلایندرز

استیون نایت که کارهایی مثل تابو،قول های شرقی و سریال See رو در کارنامه داره و برای فیلم‌نامه‌ی «چیزهای زیبای کثیف» نامزد اسکارشده؛ از شرایط تاریخیه سریال استفاده کرده و این اتفاقات رو با شخصیت‌های گروه گنگستری پیکی بلایندرز در هم آمیخته و جذابیت داستان رو چندان کرده؛ برای مثال در فصل پنجم به سقوط ارز در سال 1929 اشاره شده.

از اتفاقات تلخی که در طول ساخت و فیلم‌برداری این سریال افتاد، فوت بازیگر محبوب «هلن مک مروری» در نقش «عمه پالی»هست. این بازیگر محبوب که شخصیت های به یادموندنی مثل «نارسیا مالفوی» رو از خودش به یادگار گذاشته در سن 52 سالگی و پس از سال ها مبارزه در 16 آوریل 2021 تسلیم بیماری سرطان شد. «کیلین مورفی» بازیگر نقش «توماس شلبی» کاراکتر اصلی این سریال در مصاحبه‌ایی که اخیرا داشته ذرباره‌ی عمه پالی دوست داشتنی گفته : «کل این فصل ادای احترامی به هلن مک کروری و تجلیل از اوست، حضور او و شخصیتش هنوز در سریال محسوسه و بخشی از مسیر تکاملی تامی خواهد بود.» حالا که فصل ششم شروع شده یکی از دغدغه‌های طرفدارای این سریال جای خالی عمه پالی و تاثیرش بر روند داستانه.امیدواریم که این سریال کم‌نظیر بتونه به روند صعودی خودش ادامه بده و جایگاه خودش در دل هوادانش روحفظ کنه.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

 

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم