برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

بهترین انیمه‌های سینمایی؛ سفری در دنیای خیال و افسانه

4174 بازدید 66 لایک

زمان مطالعه: 30 دقيقه


ما ایرانی‌ها از کودکی حتی بدون اینکه خودمون آگاه باشیم، سال‌های زیادی رو به تماشای انیمه گذروندیم؛ فوتبالیست‌ها، هاچ زنبورعسل، بچه‌های کوه آلپ، جودی ابوت، حنا دختری در مزرعه و ...همه انیمه‌هایی هستن که بخشی از خاطرات کودکی مارو شکل دادن. فانتزی مگ توی این پست لیستی از بهترین انیمه‌های سینمایی با موضوعات متنوع آماده کرده، امیدواریم از تماشاشون لذت ببرین!


  • نام تو - Your Name

«میتسوها میامیزو» (Mitsuha Miyamizu) یه دختر دبیرستانیه که در روستای ایتوموری در کشور ژاپن زندگی میکنه و از روال آروم و بی‌هیجان زندگی روزمره در روستا خسته شده و همیشه آرزوی این رو داره که در زندگی پس از مرگش به شکل پسری زیبا که در توکیو سکونت داره به دنیا برگرده؛ در سمت دیگه‌ی داستان «تاکی تاچیبانا» (Taki Tachibana) یه پسر نوجوان دبیرستانی اهل توکیوست که او هم از زندگی یکنواخت شهری و ماشینی خودش خسته شده. در شبی که یه ستاره دنباله‌دار به زمین نزدیک میشه، زندگی میتسوها و تاکی حسابی دگرگون میشه و از اون پس در بعضی از روزها به صورت تصادفی میتسوها به عنوان تاکی، و تاکی در عوض میتسوها از خواب بیدار میشه. همه چیز تا حدی تحت کنترله تا زمانی که این دو تصمیم میگیرن در دنیای واقعی همدیگه رو ملاقات کنن. داستان این انیمه اگرچه در دنیای ژاپنِ مدرن روایت میشه ولی از فرهنگ ژاپن هیچ کم داره و مخاطب رو حسابی با روایت روسوماتی به جامانده از نسل‌های قدیم درگیر میکنه.

کاراکترهایی با ویس‌ اکترهای یکسان که باور نمی‌کنین!

«نام تو» (君の名は) یه انیمه‌ی فانتزی و رمانتیک به کارگردانی و نویسندگی «ماکاتو شینکای» هست که در قالب فیلم سینمایی در  ژوئن سال 2016 در ژاپن اکران شد.

این فیلم به دلیل داستانی خلاقانه، روایتی عاشقانه و در عین حال هیجان انگیز و معمایی، طنزی به اندازه و گرافیک قوی و زیبایی‌ شناسانه بسیار مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. از ویژگی‌های برجسته‌ی «نام تو» بیان ظریف و دلنشین احساسات و روزمرگی‌هاست. این انیمه با فروشی معادل 360 میلیون دلار در جایگاه سوم پرفروش‌ترین انیمه‌های سینمایی تاریخ و با کسب امتیاز 8.4 در وبسایت IMDB  و نمره 98٪ در راتن تومیتوز در جمع 100 فیلم سینمایی برتر قرار تاریخ قرار داره. اگر از داستان‌های حوصله سربر و کلیشه‌ایی عاشقانه‌های دبیرستانی خسته شدین، حتما از تماشای این انیمه لذت میبرین.

  • شهر اشباح-Spiritted away

 «چیهیرو» (Chihiro Ogino) که یه دختربچه‌ی یازده، دوازده ساله است که به همراه والدینش در حال اسباب کشی به  مکانی جدید در محدوه‌ی روستایی هستن. چیهیرو در مسیر متوجه چیزهای عجیب غریبی میشه که تا قبل از اون اصلا ندیده بود که یک دفعه پدرش کنترل ماشین رو از دست میده و در اخر به جای این که به شهر خودشون برسن از یه ورودی عجیب و غریب به شکل تونل سر درمیارن. پدر و مادر چیهیرو برخلاف تلاش‌های دخترشون از ماشین پیاده شده و از تونل عبور میکنن بعد از مدت کوتاهی چیهیرو هم با یک دنیا ترس وارد تونل میشه. در انتهای تونل به شهری بزرگ و عجیب میرسن که به نظر از خالی از سکنه میاد اما مغازه‌ها ورستوارن‌ها همه پر از اجناس و غذاهای تازه هستن. چیهیرو برای گشت کوتاهی در شهر از پدر و مادرش که بدون کسب اجازه از صاحب رستوران شروع به خوردن غذا کردن، دور میشه. زمانی که برمی‌گرده متوجه میشه که پدر و مادرش به خوک تبدیل شدن. چیهیرو برای نجات پدر و مادرش مجبور به زندگی در این شهر میشه و مخاطب رو همراه خودش در تمام کوچه پس کوچه‌های این مکان مخوف و عجیب به گردش میبره....

پیشنهاد فانتزی‌مگ: معرفی بهترین آثار«استودیو جیبلی»

«شهر اشباح»، «ربوده شده» یا «غیب شدن سِن و چیهیرو» (千と千尋の神隠し) یه انیمه‌ی ژاپنی در سبک خیال پردازی و درام هست که در سال 2001 به نویسندگی وکارگردانی «هایائو میازاکی» (Hayao Miyazaki) به عنوان محصولی از «استودیو جیبلی» (Studio Ghibli) به اکران سینماها در اومد.

این اثر به عنوان یکی از برترین انیمه‌های تمام دوران محسوب میشه، شهر اشباح برنده‌ی اسکار بهترین فیلم پویانمایی درهفتاد و پنجمین دوره‌ی جوایز اسکار و همچنین برنده‌ی جایزه خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین سال ۲۰۰۲، در کنار فیلم«یکشنبه خونین»شد. این انیمه تا قبل از اکران «نام تو» پرفروش‌ترین انیمه‌ی جهان بود و الان هم در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ژاپن قرارداره.

  • آبی بی‌نقص-Perfect blue

از انیمه آبی بی‌نقص به عنوان تاریک ترین انیمه تاریخ سینما یاد میشه اما نه بخاطر وجود موجودات ترسناک و قاتل‌های زنجیره‌ایی. این اثر به کارگردانی «ساتوشی کن» (Satoshi Kon) و توسط «استودیو مدهاوس» (Studio Madhouse) در ژانر روان شناختی تولید و  در سال 1997 به روی پرده‌ی نقره‌ایی سینماها رفت و از همون روزهای اول اکران بسیار مورد توجه منتقدین و مخاطب‌ها قرارگرفت و برنده‌ی جوایز متعددی در کشورهای ژاپن، پرتغال، کانادا و...شد.

داستان این انیمه در مورد دختر جوانی به اسم «میما کریگوری»

(Mima Kirigoe) هست که به عنوان خواننده‌‌ی اصلی یه گروه موسیقی پرطرفدار فعالیت داره. شهرت این گروه که از سه دختر جوان تشکیل شده به حدی زیاده که بلیط کنسرت‌های این گروه از ماه‌ها قبل از اجرا به اتمام میرسه. «میما» تصمیم داره که خوانندگی رو رها کنه و به عنوان بازیگر به فعالیتش در دنیای هنر ادامه بده اما ورودش به عرصه سینما با اتفاقات عجیب و بسیار ترسناکی همراه میشه تا جایی که «میما» مرز واقعیت و خیال رو گم میکنه و....

داستان این انیمه الهام‌بخشِ فیلم‌های بسیاری شد که معروفترینشون فیلم «قوی سیاه» (Black Swan) هست همچنین «دارن آرنوفسکی» کارگردان فیلم «مرثیه‌ا‌ی برای یک رویا» (Requiem for a Dream) بابت حق کپی عین به عین یک سکانس از این انیمه که به فریاد زیر آب معروف هست، جریمه‌ایی 59 هزار دلاری به ساتوشی کن پرداخت کرد. قبل از تماشای این انیمه حتما به محدودیت‌های سنی اعلام شده، توجه کنین.

  • میرای-Mirai

این انیمه داستان یه پسربچه‌ی بازیگوش و پرانرژیه که به خواهر نوزادش «میرای» حسادت میکنه و تمام تلاشش رو میکنه که به هر نحوی توجه پدر مادرش رو دوباره به خودش جلب کنه؛ یک روز که در حال شیطنت و خرابکاری در باغچه است، درهای دنیای جدیدی به روش باز میشه و خواهرش رو میبینه که از آینده به دیدنش اومده!

 میرای (未来のミライ) یه انیمه‌ی سینمایی به کارگردانی «مامورو هوسودا» (Mamoru Hosoda) و در ژانر خیال‌پردازیه که در سال 2018 به اکران دراومده. این اثر یکی از نامزدهای جایزه‌ی گلدن گلوب در بخش بهترین انیمیشن بلند بود.

تماشای این اثر مخاطب رو مستقیم به دوران کودکی میبره.

این انیمه پیشنهاد خیلی خوبیه برای کسایی که فرزند دومشون به تازگی به دنیا اومده!

  • ماهی بزرگ و بگونیا-Big fish & Begonia
 دختر جوانی به اسم «چون» در دنیایی درست زیر دنیای عادی ما، در حال زندگیه. این دنیا پر از ارواح و موجودات شگفت انگیز هست که از جهان ما مراقبت میکنن. این دو دنیا نباید هیچ برخوردی باهم داشته‌باشن.

به عنوان بخشی از سنت‌های دنیای زیرین، کسایی که به دوران بلوغ میرسن فقط برای یکبار اجازه دارن که به دنیای ما بیان و جهان‌ما رو با چشم‌های خودشون ببینن. در این مراسم جوان‌های دنیای زیرین به یک دلفین قرمز تبدیل میشن و از مسیری که آسمان دنیای زیرین رو به اقیانوس‌های ما وصل میکنه، وارد دنیای ما میشن. «چون» در طی گشت و گذار کوتاهش عاشق پسری ماهیگیر از دنیای ما میشه و.... «ماهی بزرگ و بگونیا» محصولی از کشور چین هست و در سال 2016 به کارگردانی «لیانگ شوآن» (Liang Xuan) و «چان ژانگ» (Chun Zhang) به روی پرده‌های سینما رفت. این انیمه مرزهای تخیل رو جابه‌جا کرده و جهانی فراتر از تمام تصورات رو به تصویر کشیده. خلاقیت چه در بیان داستان، چه در طراحی شخصیت‌ها و فضاها موج میزنه. این فیلم با ترکیب هنر و داستان‌های باستانی کشور چین و روایت‌هایی «استودیو جیبلی» وار اثری به یادماندنی خلق کرده. این اثر به حدی از لحاظ تصویر سازی زیباست که بعد از تماشاش خستگی به چشم‌هاتون نمیمونه!

تایپ MBTI کاراکترهای جوجوتسو

  • قلعه متحرک هاول-Howl's Moving Castle

صوفی (Sophie Hatter) یه دختر خیلی خیلی معمولیه و در مغازه‌ی کلاه فروشی پدرش کار میکنه، یک روز که مثل همیشه مشغول به کار بود از پنجره اتاقش قلعه‌ی متحرک و مخوف جادوگر «هاول» (Howl) رو میبینه که در حال نزدیک شدن به شهره. شایعه‌‌هایی زیادی در مورد هاول شنیده بود که یکی از دیگری ترسناکتر بودن اما موضوع اصلی همشون یکی بود؛ هاول جادوگری بود به شدت بدجنس که دنبال دخترهای زیبارو می‌گشت و قلبشون رو از سینه درمیاورد!

در همون روز صوفی با پسری بسیار جذاب آشنا میشه و باهم برفراز شهر پرواز میکنن، اما این روز رویایی به این سادگی‌ها تموم نمیشه و نزدیک‌های نیمه شب جادوگر «زباله‌ها» ( Witch of the Waste) وارد مغازه‌ میشه و صوفی رو طلسم میکنه، طلسمی که باعث میشه صوفی در یک شب به اندازه‌ی 70 سال پیر بشه. صبح روز بعد صوفی شهر رو ترک میکنه تا جادوگری پیدا کنه که بتونه طلسم رو باطل کنه اما در این مسیر به طور اتفاقی وارد قلعه‌ی جادوگر هاول میشه و....

«قلعه متحرک هاول» (ハウルの動く城) یه انیمه‌ی سینمایی در سبک رمانتیک و خیال پردازنه است که در سال 2004 منتشر شد. کارگردانی این اثر رو «هایائو میازاکی» به عهده داشته و یکی از کارهای برجسته‌ی «استودیو جیبلی» به شمار میاد. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین اسم به قلم نویسنده‌ایی انگلیسی دایانا واین جونز (Diana Wynne Jones) هست. در هفتاد و هفتمین دوره‌ی اسکار، این انیمه یکی از نامزدها در بخش بهترین فیلم بود. قلعه‌ی متحرک هاول جدای از روایت عاشقانه‌ایی که داره دیدگاه بسیار منتقدانه‌ایی به جنگ داره؛ میازاکی در مخالفت با حمله‌ی آمریکا به عراق، ساخت این انیمه رو آغاز کرد. یکی از بخش‌های اصلی این انیمه در باره‌ی اثر مخرب جنگ و تاثیرات ویرانگرش بر عواطف و احساسات مردم هست.

  •  دخترک آب وهوا-Weathering with you

در ابتدای این انیمه ما با پسر بچه‌ایی 16 ساله به اسم «هوداکا» (Hodaka Morishima) آشنا میشیم. هوداکا به تازگی از روستای خودشون فرار کرده و در شهر توکیو دنبال کارمیگرده؛ در یکی از روزهای بارونی و تیره و تار با دختری یتیم  به اسم «هیناتا» (Hina Amano) و برادر کوچکترش آشنا میشه. در روند داستان ما میفهمیم که هیناتا توانایی کنترل آب و هوا رو داره و میتونه روزهای بارونی رو به روزهایی آفتابی با هوایی دلچسب تبدیل کنه. این مسئله تبدیل به شغلی دلچسب و سودآور برای این سه نفر میشه تا زمانی که هوداکا متوجه تغییراتی در هیناتا میشه....

«فرزند آب‌وهوا» یا «تغییرات آب‌و‌هوا با تو» (天気の子) به عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال 2019 در ژاپن انتخاب شد. سبک این کار درام، رمانتیک و فانتزی هست و کارگردانیش رو کارگردان «نام نو» یعنی «ماکوتو شینکای» به عهده داشته. جالبه بدونین میتسوها و تاکی که شخصیت‌های اصلی انیمه نام تو بودن، در این انیمه نیز حضور کوتاهی دارن.

  • نقاب میوتارو-Awhisker away

داستان این انیمه درباره‌ی دختری نوجوان به نام «میو» (Miyo Sasaki) هست که به یکی از همکلاسی‌هاش خیلی علاقه‌منده و هر کاری می‌کنه تا توجهش رو جلب کنه؛ درسمت دیگه‌ی ماجرا هم‌کلاسی میو یعنی «هینوده» (Kento Hinode) پسری آروم و بسیار درونگراست که اصلا از  کارهای شلوغ و پرصدای میو خوشش نمیاد. علاقه‌ی شدید میو باعث شده است تا دست به کارهای عجیبی بزنه تا بتونه برای لحظاتی کنار هینوده باشه.

 میو در جشنواره‌ی تابستانه با گربه‌ی بزرگ و عجیبی روبرو می‌شه که یه ماسک جادویی به میو میده. هربار که این مدختر عاشق ماسک را به چهره‌اش میزنه از دختری نوجوان به گربه‌ای کوچک و ملوس تبدیل میشه. همه چیز عالی پیش میره تا زمانی که گربه دوباره به سراغ میو میاد تا ....

انیمه‌ی نقاب میوتارو یه انیمه‌ی شیرین، دوست داشتنی و نوجوان پسنده که در سال 2020 به علت شیوع کرونا به جای اکران عمومی در سینماها به نتفلیکس فروخته شد. این اثر نوشته‌ی نویسنده‌ی معروف «ماری اوکادا» هست.

  • همسایه من توتورو-My Neighbor Totoro

«می» (Mei Kusakabe) کودکی خردساله که به همراه پدر و خواهر بزرگش «ساتسکه» (Satsuki) برای تعطیلات تابستانی به خانه‌ای دور از شهر میرن. پدر می و ساتسکه هنوز در شهر کار میکنه و مادرشون بخاطر بیماری در بیمارستان بستریه. روزهای این دو خواهر به گشت و گذار در حاشیه‌ی جنگل میگذره؛ طولی نمی‌کشه که این دوتا وروجک متوجه وجود ارواحی در جنگل می‌شن که توسط بقیه قابل رویت نیستن. آن‌ها با یکی از این ارواح بنام «توتورو» دوست می‌شن و پیوندی عاطفی برقرار می‌کنن.  توتورو در تمام طول فیلم از این دو خواهر کوچیک و دوستداشتنی مراقبت میکنه و....

«همسایه من توتورو» (となりのトト) انیمه‌ایی در سبک خیال پردازیه که در سال 1988 به کارگردانی «هایائو میازاکی» و توسط استودیو جیبلی منتشر شده. این اثر منشا لوگوی این استودیو شد.

نقد و بررسی انیمه دث نوت

  • صدای خاموش-Silent voice

«ایشیدا شویا» (Ishida Shouya) یکی از بچه‌های قلدر مدرسه است و با هیچکس رفتار خوبی نداره؛‌ در یک روز بسیار خسته کننده معلم، شاگرد جدیدی به اسم «نیشیما شوکو» (Nishimiya Shouko) رو به بچه‌های کلاس معرفی میکنه. همه چیز در مورد نیشیما عادیه، دختری زیباست و به نظر خیلی خیلی مهربون میاد تا زمانی که نیشیما برای معرفی خودش از دفترش استفاده میکنه.

“از دیدار شما خوشبختم من نیشیما شوکو هستم امیدوارم دوست خوبی برایتان شوم خواهشمندم برای صحبت با من از این دفتر استفاده کنید ، من ناشنوا هستم.”

ایشیدا از همون روزهای اول شروع به اذیت و آزار نیشیما میکنه و تعداد زیادی از سمعک هاش رو خراب میکنه.نیشیما در جواب تمام کارهای ایشیدا به زبان اشاره بهش میگه که “ما میتونیم دوست باشیم”

نیشیما علی‌رغم تلاش‌های زیادی که برای برقراری ارتباط با بچه‌ها میکنه ناچار به ترک مدرسه میشه؛ سال‌ها بعد از این اتفاق ایشیدا که تغییرکرده و بخاطر کارهای گذشته‌اش عذاب وجدان داره، زبان اشاره یادمیگیره و به دنبال نیشیما میره و.....

«صدای خاموش» یا «شکل صدا» (映画聲の形) یه انیمه‌ی رمانتیک درام نوجوانه است که در سال 2016 به کارگردانی «نائوکو یامادا» (Naoko Yamada) و نویسندگی «ریکو یوشیدا» منتشر شده. داستان این فیلم از مانگایی به همین اسم اقتباس شده.

  • سرویس تحویل کیکی-Kiki's Delivery Service

«کیکی» یه جادوگر نوجوانه که به تازگی 13 سالش شده و بنا به رسم جادوگرها باید از خانواده جدا بشه و زندگی مستقلی رو در شهری جدید شروع بکنه. کیکی به همراه «جی جی» گربه‌ی مشکی جادویی‌اش و چوب جاروی مادرش راهی سفری پرماجرا میشه و شهری کنار دریا رو برای زندگی انتخاب میکنه. این جادوگر پر انرژی برای گذران زندگیش یه سرویس تحویل هوایی راه اندازی میکنه و.... «سرویس تحویل کیکی» (魔女の宅急便) اثری از «هایائو میازاکی» در ژانر سینمایی هست؛ این فیلم بر اساس رمانی به همین نام به قلم «ائیکو کادونو یک» نویسنده‌ی ادبیات کودکان ساخته شده. سرویس تحویل کی‌کی در ۲۹ ژوئیه سال ۱۹۸۹ منتشر شد و موفق به کسب جایزهٔ بزرگ مجله «انیمیج» شد.

از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال شده در: انیمه, استودیو جیبلی

ارسال کامنت

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم