زمان مطالعه: 4 دقیقه
طرفدارای «سایلو» (Silo) حسابی هیجانزده شدن وقتی فهمیدن که قراره این سریال تمام کتابهای اصلی رو اقتباس کنه، حالا که فصل چهارمش تأیید شده. «گرَهم یوست» (Graham Yost)، خالق این سریال، تأیید کرده که یه غافلگیری ویژه برای مخاطبا تو فصل سوم وجود داره. بیاین با هم جزئیات فصل سوم رو بررسی کنیم.
-
فصل سوم «سایلو» روشنتر خواهد بود!
بعضی از طرفدارا به ظاهر تاریک سریال انتقاد داشتن؛ یکی از کاربرا تو «ردیت» (Reddit) گفته بود که نورپردازی ضعیف فصل دوم باعث شده بود تماشای سریال واقعاً سخت بشه. کاربر دیگهای هم «سیلو» رو با قسمت معروف «شب طولانی» (The Long Night) از فصل هشتم «بازی تاجوتخت» (Game of Thrones) مقایسه کرده بود، همون قسمتی که آخرین نبرد وستروس علیه «وایتواکرها» (White Walkers) رو به تصویر میکشید. دلیل این انتقادها هم واضحه؛ بیشتر صحنههای «سیلو» (حداقل تا فصل دوم) توی فضاهای بسته فیلمبرداری شده، با نورپردازی مصنوعی و دکور داخلی. چون داستان تو یه دنیای دیستوپیایی و «پناهگاه زیرزمینی عظیم» میگذره، طبیعی بود که رنگهای سریال کدر و خفه به نظر برسه.
اما «گرَهم یوست» تو مصاحبه با «تیوی لاین» (TV Line) وعده داده که فصل سوم تغییرات بزرگی تو این زمینه خواهد داشت و صحنههایی تو «فضاهای باز» فیلمبرداری میشه. اون گفته: "ببینید، من نمیخوام از این تصمیم دفاع کنم. این فقط چیزی بود که پیش اومد. گاهی یه چیز تو اتاق تدوین تاریک یه جور به نظر میاد، ولی وقتی قسمت اول رو تو یه سینمای بزرگ تو لندن نمایش دادیم، عالی به نظر میرسید، چون پردههای سینما خیلی روشنتر هستن. پیشنهاد میکنم نور صفحهی دستگاههاتون رو زیاد کنید، واقعاً تفاوتش رو میبینید."
به گفتهی یوست، فصل سوم از لحاظ بصری روشنتر خواهد بود، هرچند این تغییر تأثیری روی داستان سریال نداره.
-
"بیرون خواهیم بود، زیر نور خورشید"
«یوست» در مصاحبهای گفت: «توی جشنواره تلویزیونی آستین با کسی صحبت کردم که تو انگلستان روی یه سریال کار میکرد. ازش پرسیدم: "یه مسئول لوکیشن خوب داری؟" اون با تعجب گفت: "لوکیشن؟ تو سیلو؟!" و من گفتم: "آره، لوکیشن، تو سیلو."» این دیالوگ نشون میده که حتی برای کسانی که با «سیلو» آشنایی داشتن، ایدهی فیلمبرداری در فضای باز برای این سریال کاملاً غیرمنتظره بوده. اما این دقیقاً همون چیزی هست که «گرَهم یوست» برای فصل سوم در نظر داره.
این سریال قراره تمام رمانهای «هیو هاوی» (Hugh Howey) رو بهطور کامل اقتباس کنه. رمانهایی که یه آینده نزدیک «پساآخرالزمانی» (post-apocalyptic near-future) رو تصور کردن، حدود ۳۰۰ سال قبل از خط زمانی فعلی داستان. تو اون دوره، انسانها هنوز روی سطح زمین زندگی میکردن و جهانشون پر از نور و رنگهای زنده بود. یوست قصد داره این بخشهای رمان رو با استفاده از صحنههای باز و رنگهای روشن به تصویر بکشه، که به نظر میرسه نقطه عطف بزرگی برای سریال خواهد بود. «یوست» اضافه کرد: «بله، ما بیرون خواهیم بود، تو دنیا، و نور خورشید خواهد بود.» این جمله نشوندهندهی تغییری اساسی در فضای سریال هست؛ حرکتی که میتونه دنیای خفه و تاریک «سیلو» رو برای مخاطبا قابل لمستر و متنوعتر کنه. این تصمیم احتمالاً به سریال کمک میکنه تا بتونه جنبههای انسانیتر و احساسیتری از داستان رو به نمایش بذاره و دنیای دیستوپیایی زیرزمینی رو با تضادهای محیطی جذابتر ترکیب کنه. این تغییرات نهتنها از لحاظ بصری سریال رو غنیتر میکنه، بلکه میتونه ارتباط بیشتری بین مخاطب و داستان ایجاد کنه، چون تضاد بین دنیای روشن گذشته و فضای تاریک زیرزمینی حال، به خوبی به چشم میاد و پیامهای عمیقتری از داستان رو منتقل میکنه.
-
بازگشت به «سیلو ۱۷» (Silo 17)
«یوست» به طرفدارا هشدار داده که صحنههای بیرون از «سیلو» فقط بهصورت «فلشبک» (flashback) نمایش داده میشن و قرار نیست داستان اصلی سریال رو به فضای باز منتقل کنن. بیشتر هیجان و تنش سریال همچنان در محیطهای بسته و فضای تاریک زیرزمینی اتفاق میافته، همون جایی که تا الان بخش زیادی از داستان در اون روایت شده. یوست گفت: "تو فصل سوم دوباره برمیگردیم به سیلو ۱7" و تأکید کرد: "یادتون باشه، اونا اونجا مشکل برق جدی دارن، پس محیط همچنان تاریک باقی میمونه."
یکی از جذابیتهای اصلی سریال، لوکیشن اصلی اون هست که به شکلی بسیار دقیق و سختگیرانه طراحی و ساخته شده. این لوکیشن شامل سه طبقه پله است که شبکهی زیرزمینی و اتاقکهای اجتماع انسانی رو شبیهسازی میکنه. «یوست» در مصاحبهای با «پالیگان» (Polygon) گفت: "ساختنش واقعاً سخت و طاقتفرسا بود." این جمله نشوندهندهی میزان دقت و تلاشی هست که تیم تولید برای بازآفرینی دنیای سریال به خرج دادن.
حتی «هیو هاوی» (Hugh Howey)، نویسندهی رمانهای اصلی، از دقت تیم تولید در بازسازی این دنیای زیرزمینی شگفتزده شده. او گفته: "وقتی وارد این لوکیشن میشید، با خودتون میگید: واقعاً دارن برای آخرالزمان آماده میشن؟ چرا همچین چیزی رو میسازید؟!" این نقلقول، علاوه بر این که طنزآمیزه، اهمیت جزئیات لوکیشن و وفاداری به توصیفات رمان رو نشون میده. لوکیشن «سیلو» نه فقط یه دکور، بلکه بخشی اساسی از روایت سریاله. این محیط تاریک و بسته باعث تقویت حس اضطراب و ترسی میشه که در دل داستان جریان داره. طراحی دقیق این لوکیشن، با همهی سختیهاش، به تیم تولید این امکان رو داده که فضای سریال رو به شکلی کاملاً ملموس و قابل باور برای مخاطب بسازن.
به گزارش «هالیوود ریپورتر» (The Hollywood Reporter)، «جسیکا هنویک» (Jessica Henwick) که قبلاً تو فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix Resurrections) بازی کرده، برای نقش «هلن» (Helen) و «اشلی زوکرمن» (Ashley Zukerman) که تو سریال «وراثت» (Succession) بازی کرده، برای نقش «کلایو» (Clive) به فصل سوم «سیلو» اضافه شدن. این دو بازیگر نقشهای اصلی دارن و حضور کوتاهی هم تو پایان فصل دوم داشتن. «ربکا فرگوسن» (Rebecca Ferguson) در نقش «ژولیت نیکولز» (Juliette Nichols)، «سوفی تامپسون» (Sophie Thompson) در نقش «گلوریا هیلدبرانت» (Gloria Hildebrandt)، «شین مکری» (Shane McRae) در نقش «ناکس» (Knox)، «رمی میلنر» (Remmie Milner) در نقش «شرلی» (Shirley)، «بیلی پستلتویت» (Billy Postlethwaite) در نقش «هنک» (Hank)، «چیپو چانگ» (Chipo Chung) در نقش «سندی» (Sandy)، «مت گومز هیداکا» (Matt Gomez Hidaka) در نقش «کوپر» (Cooper)،
«گرَهم یوست» برای ساخت فصل سوم و چهارم سریال برمیگرده. انتظار میره فصلهای سوم و چهارم مثل دو فصل اول، هر کدوم ۱۰ قسمت داشته باشن و از «اپل تیوی پلاس» (Apple TV+) پخش بشن. فیلمبرداری این دو فصل پشت سر هم انجام میشه و احتمالاً فصل سوم اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ پخش بشه.
از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:
فانتزی مگ