برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

سیمپسون‌ها؛‌ از پیشگویی تا واقعیت

1369 بازدید 72 لایک

زمان مطالعه: 10 دقيقه


«سیمپسون‌ها» (The Simpsons) یه مجموعه پویانمایی آمریکایی که از سال 1989 تا به امروز از شبکه فاکس در حال پخشه و  داستان خانواده‌ایی به همین اسمو که در شهر خیالیِ «اِسپرینگ‌فیلد» (Springfield) زندگی می‌کنن به شیوه‌ی طنز روایت میکنه. این خانواده از  از هومر (Homer)، مارج (Marge)، بارت (Bart)، لیسا (Lisa) و مگَی (Maggie) تشکیل شده.


این مجموعه به‌طور گسترده‌ای تحسین شده، به خصوص برای ده فصل اول که «دوران طلایی» نامیده میشه؛ حتی در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۰ یه ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود هم کسب کرده. سیمپسون‌ها و خالقش «مت گرونینگ» (Matt Groening) لحظات به یادموندنی برای مخاطبین این مجموعه رقم زده‌‌ان، گرونینگ برای این داستان یه خانواده از هم گسیخته را به تصویر کشیده و اون‌ها رو بر اساس خانواده خودش نام‌گذاری کرده و خودش را شخص «بارت» میدونه.

پیشگویی اتفاقات آینده یکی از دلایل شهرت این مجموعه است، در طول پخش سیمپسون‌ها خیلی از اتفاقاتی که به تصویر کشیده شده‌ان، در نهایت در زندگی واقعی هم رخ دادن و طرفداران این مجموعه رو حیرت زده کرده‌ان. در طی حدود سه دهه پخشِ سیمپسون ها، این کارتون اتفاقات مهمی مثل ریاست جمهوری دونالد ترامپ و بایدن، آسمان خراشی در لندن، تا کشف یک ماهی سه چشم جهش یافته رو پیشگویی کرده. اینکه همچین مسئله‌ایی به خاطر تیزهوشی نویسنده‌هاست یا فقط از روی شانس و تصادف پیش میره، معلوم نیست. به علاوه این مجموعه کلی پیش‌بینی‌ دیگه هم داره که محقق نشده‌ان، هر چند که خیلی از ادعاها هم جعلی‌ان و مربوط به این مجموعه نیستن.

از ریاست جمهوری ترامپ تا کامالا هریس

درسته که سیمپسون‌ها قسمتی اختصاصی برای «کاملا هریس» (Kamala Harris) نساخته، اما در سال 2000 تو قسمتی به اسم «بارت به آینده میرود» (Bart to the future) لیزا تبدیل به اولین رییس جمهور زن آمریکا میشه که کاخ سفید را از دونالد ترامپ (Donald Trump) تحویل می‌گیره،  پیش بینی‌ایی که در صورت کنار کشیدن «جو بایدن» (Joe Biden) از ادامه دوران ریاست جمهوریش به طور کامل به واقعیت تبدیل میشه. نحوه پوشش هریس در مراسم روز تحلیف شباهت زیادی به تصویر سیمپسون ها از لیزا داره! هریسِ ۵۷ ساله با  کت دامنی به رنگ ارغوانی روشن دیده میشه که توسط «کریستوفر جان راجرز» و «سرجیو هادسون» طراحی شده. این لباس با  گوشواره و گردنبندی دست ساز و مرواریدی تکمیل شده بود.

پیشگویی‌های سیمسون‌ها در زمینه‌ی سیاست به همین جا ختم نمیشه و در همین قسمت ما شاهد گفتگویی  در اتاق بیضی هستیم و  لیزا اشاره میکنه که: «ما کاهش بودجه زیادی را از رییس جمهور ترامپ به ارث برده ایم.» مت گرونینگ در این مورد به گاردین گفت: «ما در سال ۲۰۰۰ پیش بینی کردیم که او رییس جمهور خواهد شد، اما ترامپ غیرقابل باورترین شخصی بود که آن زمان می‌توانستیم به رییس جمهور شدنش فکر کنیم.»

 بعد از اعلام  مثبت بودن تست کرونای ترامپ، تصویری از او که در تابوت دراز کشیده، در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن بود و خیلی از مردم به این نکته اشاره میکردن که سیمپسون‌ها یه بار دیگه هم اتفاقی از آینده را پیش‌بینی کرده‌ان اما این تصویر برای اولین بار از یک سایت اسپانیایی منتشر و در فضای مجازی پخش شده و ارتباطی با این مجموعه تلوزیونی نداره.

هومر دنریس میشود!

در قسمت ماقبل پایانی «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones)، «دنریس تارگرین» (Daenerys Targaryen) با سوزاندن شهرهایی که از پیش تسلیم شده بودن، طرفداران رو حسابی شگفت زده کرد. سیمپسون‌ها در سال 2017، در قسمتی به جنبه‌های مختلف «بازی تاج و تخت» مثل «کلاغ سه‌چشم» (Three-Eyed Raven) و «پادشاه شب» (Night King) اشاره میکنه و در نهایت هومر اژدهایی را زنده میکنه که یک روستا رو به طور کامل در آتش میسوزونه این در حالیه که این قسمت از گیم آو ترونز در سال 2019 پخش میشه و پایان داستان در کتاب متفاوته.


خرید کمپانی فاکس قرن بیستم توسط دیزنی 

در اپیزود دهمِ فصل پنجم کارتون سیمپسون ها، «When You Dish Upon a Star» که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، هومر با «الک بالدوین» (با صداپیشگی بالدوین) و «کیم بسینجر» (با صداپیشگی بسینجر) آشنا میشه و تصمیم میگیره که برای اونها کار کنه. هومر در طی تماس تلفنی خودش با مدیران فاکسِ قرن بیستم ایده‌ای برای یه فیلم پیشنهاد میکنه در صحنه بعدی این قسمت نشون داده میشه که فاکس قرن بیستم دیگه متعلق به والت دیزنی هست.

در مارس 2019، والت دیزنی از ادغام 71 میلیارد دلاری با فاکس قرن بیست و یکم خبر داد؛ در سال 2021، دیزنی و فاکس در مورد حق پخش فیلم‌هایی که دیزنی مالک اونها بود، توافق کردن و این پیشگویی سیمپسون‌هارو به واقعیت تبدیل کردن.

سال‌ها جلوتر از تکنولوژی

پنج سال قبل از اینکه اپل اولین نسل آیپاد خودش رو معرفی کنه، سیمپسون‌ها ظاهر احتمالی این محصول را پیش‌بینی کردن. اگر از سال‌های دور طرفدار این مجموعه بودین حتما متوجه شدین که آیپاد نسل اول نه تنها در زمینه ظاهری بلکه از لحاظ پخش موسیقی و ارسال پیام‌ها هم به چیزی که در کارتون دیده بودین شباهت داره.

سیمپسون‌ها ایده استفاده از ساعت به جای تلفن رو هم در یکی از اپیزودهای فصل ششم (۱۹۹۵)، نزدیک به ۲۰ سال پیش از معرفی اولین ساعتِ هوشمندِ اپل، ارائه دادن.

در سال 1995، در اپیزود "عروسی لیزا"، لیزا نزد فالگیری میره تا که آینده‌اش رو تا سال 2010 پیش بینی کنه. لیزا برای به اشتراک گذاشتن اخبار هیجان‌انگیز با مادرش تماس میگیره. تلفنی که لیزا باهاش تماس میگیره، دارای صفحه‌ای بود که چهره مارج را در زمان واقعی نشان می‌داد و به یک صفحه چرخشی متصل بود. این در حالیکه اسکایپ در سال 2003 اختراع شد! 

ماتریکس به زودی...

فیلم «ماتریکس» (The Matrix) برای اولین بار در سال 1999 منتشر شد، قسمت های بعدی این مجموعه «بارگذاری مجدد ماتریکس» (Matrix Reloaded) و «انقلاب‌های ماتریکس» (Matrix Revolutions) در سال 2001 و 2003 اکران شدن. در قسمتی در سال 2004 طرفدارها متوجه پوستری از دنیای ماتریکس با عنوان «به زودی...» شدن. در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» (Matrix Resurrections) منتشر شد در حالیکه نئو در جلو و مرکز پوستر بود ولی متأسفانه کلاه کریسمس به سر نداشت.

پیش بینی‌های کارتون سیمپسون‌ها به موضوعی عجیب و غیرعادی تبدیل شده و هنوز هم کسی نمیتونه با قاطعیت بگه که این اتفاق‌ها چطوری از قبل نوشته شده‌ان! نظر شما راجع به حاشیه‌های این کارتون پرطرفدار چیه؟ 


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال شده در: سیمپسون‌ها

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم