برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

شباهت‌های شلدون و شرلوک؛ نابغه‌های غرغرو

1863 بازدید 62 لایک
3 کامنت
(5)

زمان مطالعه: 18 دقيقه


اگه از طرفدارانِ دنیاهای فانتزی باشین، امکان نداره که اسم شلدون و شرلوک به گوشتون نخورده باشه و متوجه شباهت‌های این دوتا کاراکتر نشده باشین!


«شلدون لی کوپر» (Sheldon Lee Cooper) یه فیزیک‌دانِ نظری تو مؤسسه «فناوری کالیفرنیا» هست که با همکار و دوست صمیمی‌اش زندگی می‌کنه؛ شلدون شخصیت اصلی مجموعه تلویزیونیِ «تئوری بیگ بنگه». «جیمز پارسونز» (Jim Parsons) برای ایفای نقش این فیزیک‌دان دوست داشتنی، دو جایزه امی و یه جایزه گلدن گلوب برنده شده.

از طرفی «شرلوک  هولمز» (Sherlock) کارآگاه جوان و باهوشیه که تو لندن زندگی می‌کنه و در حل پرونده‌های جنایی به پلیس مشاوره میده. ایفای نقش شرلوک در اخرین نسخه‌ی «بی بی سی» از این داستان رو «بندیکت کامبربچ» (Benedict Cumberbatch) به عهده داره؛ این سریال اقتباسی به‌روز شده از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل هست. بندیکت که هنرنمایی‌اش با تحسین بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران همراه بوده؛ جایزه بهترین بازیگرِ نقش اولِ مردِ سریالِ درام رو برای این نقش‌آفرینی به دست آورده.

وقتی صحبت از شخصیت می‌شه، شلدون کوپر از «بیگ بنگ تئوری» و شرلوک هلمز از «شرلوک» بی‌بی‌سی، تقریباً یه نفر هستن؛  فانتزی‌مگ تو این مقاله سَری به دنیای این دو تا شخصیت زده و شباهت‌هاشون رو بررسی کرده.

  • هر دو کارکتر، متفکرانی بسیار باهوشن که از تمام ظرفیت مغزشون استفاده میکنن.

شلدون در ۱۱ سالگی به کالج رفته و در ۱۶ سالگی فارغ‌التحصیل شده؛ در زمان تحصیل تو مقطع دکتراِ، استاد موقت دانشگاه هایدلبرگ بوده و جوان‌ترین دانشمندیه که موفق به دریافت جایزه «استیونسون» شده. بعد از فارغ التحصیلی، شلدون در مؤسسه فناوری کالیفرنیا به عنوان پژوهشگر، مشغول به کار شد.ضریب هوشی این فیزیک‌دان ۱۸۷ هست. شرلوک برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد، زندگی روستایی در کنار پدر و مادرش رو رها میکنه؛ این دانشجوی نمونه اولین معمای جناییش به نام «راز کشتی گلوریا اسکات» رو زمانی که تنها ۲۰ سال داشته، حل می‌کنه. ضریب هوشی این کارآگاه خبره 190 هست و یکی از باهوش‌ترین شخصیت‌هاییه که تا  به حال در دنیای ادبیات خلق شده.


  • از عواطف انسانی به دور هستن!

هر دوی آنها به عنوان انسان‌هایی با عواطف کم یا بدون احساسات به تصویر کشیده شده‌ان. شلدون و شرلوک هر دو در بروز دادن احساسات خودشون مشکل دارن و ترجیح میدن که اصلا درگیر روابط عاطفی نشن! شرلوک حتی مشکلات عاطفی بقیه رو ناشی از حماقت خودشون میدونه!

  • اونها عاشق چای هستن.

هر دوی این کاراکترها نوشیدن چای رو به قهوه ترجیح میدن.

  • هردو دچارِ خود برتربینی هستن!

به نظر شلدون، خودش از لحاظ هوشی بالاتر از همهی اطرافیانشه و به این سیاره تعلق نداره!

شرلوک هم طرز تفکر مشابه‌ای داره و حتی خیلی از همکارانش و تقریباً همه آدمهای دیگه رو توی طبقهبندی «احمقها» در نظر می‌گیره! هردو نقش خودشون رو در زندگی اطرافیانشون بیش از حد ارزیابی می‌کنن؛ تا حدی که شلدون معتقده خودش مثل چسبی حلقه‌ی اجتماعی اطرافیانش رو به هم متصل نگه داشته. شرلوک هم هیچ وقت نمیتونه تصور کنه که جان واتسون بدون او هم بتونه به زندگی ادامه بده!

  • دشمنانی سرسخت دارن!

«موریارتی» (Moriarty) ممکنه خطرناک‌تر از «کریپکه» (Barry Kripke) باشه، اما بَری هم میتونه به همون اندازه دردسرساز باشه!

درگیری‌های شلدون و دشمنِ کاری‌اش برای تصاحب دفتر بزرگ، چیزی کمتر از ماجراهای معماگونه‌ی شرلوک و موریاتی نداره! تماشای این دو نفر که به سختی سعی می‌کنن که توپ بسکتبال را درون حلقه بیاندازن مطمئنا روزتون را می‌سازه.

«موریارتی» مثل شرلوک فردی بسیار باهوشه که شرلوک اون رو«ناپلئون جنایتکاری» می‌نامه. نبرد موریارتی و شرلوک جنگ بر سر باهوش بودنه. موریارتی خودش رو از شرلوک برتر میدونه چون معتقده که شرلوک اسیر احساساته!

  • دلباخته‌هایی دارن که برای به دست آوردنشون هر کاری میکنن.

«ایرن ادلر» (Irene Adler) که یکی از جذابترین شخصیت‌های این مجموعه به حساب میاد و زیاد با شرلوک هم سر و کار داره، مدت خیلی زیادیه که عاشق شرلوک هست؛ اما خودش هم خوب میدونه که این عشق سرانجامی نداره، عشق خفته ایرین و شرلوک موجب صحنه‌های احساسی کوتاهی در طول سریال میشه.

از قضا، امی با شلدون بیشتر از  چیزی که آیرین بتونه تصورش رو بکنه، پیش رفته!

 راج و هاوارد با اینکه انتظار نداشتن، شلدون زمانی بتونه با زنی رابطه داشته باشه، برای خنده هم که شده اطلاعات شلدون رو وارد یه سایت دوست‌یابی میکنن؛ سایت شلدون و ایمی رو به هم پیشنهاد میده. «ایمی فارا فاولر» (AmyFarrah Fowler) دکترای عصب‌شناسی داره. این دو بعد از قرار اول متوجه میشن که نقاط مشترک زیادی دارن؛ رابطه‌ی ایمی و شلدون البته سرانجام بهتری داره!

  •  شلدون و شرلوک هر دو جامعه گریز هستن.

شلدون قطعا اون دوستیه که می‌خواین هم گروهش باشین یا موقعِ امتحان کنارش بشینین؛ اما هیچ وقت دلتون نمیخواد که توی یه موقعیت اجتماعی پیچیده همراهش باشین! کوپر به همون اندازه که باهوشه، از نظر اجتماعی ناتوانه و برقراری ارتباط با دیگران در سطح احساسی براش خیلی دشواره. به طور مشابه، کارآگاه نابغمون هم، تو برقراری ارتباط با دیگران مشکل داره. اگرچه برخلاف شلدون، عمداً افرادی که سعی میکنن بهش نزدیک بشن رو از خودش دور میکنه. هوش بالای شرلوک باعث شده تا متفاوت از بقیه فکر و عمل کنه و برای همین هم مرد تنهاییه و گاهی اوقات برای پر کردن این تنهایی رو به مصرف سیگار و مواد مخدر میاره.

  • شلدون و شرلوک خوب می تونن تکان بدن!

هرچند این دو شخصیت غرغرو و بد عنق‌ان، ولی به موقعش پیست رقص رو خالی نمیذارن!

  • با اطرافیانشون بدرفتاری می‌کنن!

بیاین با خودمون صادق باشیم! شلدون یه قلدرِ سادیستی و سمی هست که همه چیز باید طبق نظم و روالِ مدنظر اون پیش بره! تو یه لحظه‌هایی تماشای رفتار شلدون با دوستانش واقعا سخته. هر بار که شلدون با لئونارد یا امی بد رفتاری می‌کرد، آرزو می‌کردم که کاش با یه سیلی، یا یه خنده‌ی طعنه آمیز جوابش رو می‌دادن. شرلوک هم درست مثل شلدون، در تحقیر اطرافیانش از چیزی دریغ نمیکنه و به هر بهانه‌ایی سعی در به رخ کشیدن هوش بالای خودش داره! داستان جان واتسون کمی با لئونارد متفاوته و در لحظه‌ایی از داستان، حسابی حال هولمز رو می‌گیره!

  • اما مهم‌تر از همه، شلدون و شرلوک هر دو یه هم‌اتاقی دارن که نمیتونن بدون اون‌ها زندگی کنن.

در واقع زندگیِ شرلوک زمانی تغییر میکنه که با دکتر «جان واتسن» (John H. Watson) آشنا و هم‌خونه میشه. جان که تحصیل کرده‌ی «دانشگاه پزشکی باکس» هست، به تازگی از جنگ افغانستان برگشته؛ او دقیقاً برعکس شرلوک دنبال یه زندگی معمولی و ترجیح میده که مثل مردم عادی رفتار کنه. بودن با شرلوک به به جان کمک میکنه که خود واقعیش باشه، این دقیقاً همون حسیه که شرلوک هم به جان داره. این دو شخصیت مکمل هم هستن و تعجبی نداره که اینقدر سریع به هم جذب شدن و همدیگه رو در حل مشکلات و مسائل یاری می‌کنن. «مارتین فریمن» (Martin Freeman) اجرای این نقش رو در اقتباس مدرن شده‌ی «بی بی سی» از این داستان بر عهده داره.

«لئونارد لیکی هافستَدِر» (Leonard Leakey Hofstadter) که با دوست و همکارش، شلدون کوپر در یه آپارتمان زندگی می‌کنه، دکترای فیزیک کاربردی داره و از نظر بهره‌ی هوشی چیزی کم از شلدون نداره، ضریب هوشی لئونارد ۱۷۳هست و در ۲۴ سالگی دکترا گرفته. این فیزیک‌دان هم حرف‌های پر نیش و کنایه‌ای میزنه که حسابی با اخلاق هم خونه‌اش جور در میاد و برخلاف شلدون از همون ابتدای مجموعه به «پنی» علاقه‌مند میشه.

واقعا زندگی با هولمز به اندازه‌ی زندگی با شلدون غیرممکنه!

برای درک شباهت‌های این دو شخصیت، بهتره نگاهی به این دو سکانس مشابه بندازیم. وقتی دوست واتسون «مایک استمفورد» (Mike Stamford) در حال برنامه‌ریزی برای معرفی واتسون به هولمز بود، بهش گفت که : "تو هنوز شرلوک هلمز را نمی شناسی!"

درست مثل وقتی که هم‌اتاقی سابق شلدون در حال بیرون آمدن از آسانسور (که هنوز کار می کرد) لئونارد رو  ملاقات می‌کنه و بهش هشدار میده که فرار کنه!

طرفدارای واقعی هردو مجموعه که فکر میکنن همه چیز رو درباره شلدون کوپر و شرلوک هلمز میدونن، میتونن تشخیص بدن که کدوم نابغه این جمله رو گفته؟

"چون که تو یه احمقی! اینجوری نگاهم نکن. تقریبا همه هستن"

جواب رو برامون کامنت کنین!


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال کامنت

کد امنتیتی

کامنت

  • جواب سوال اخر مطلب
    توسط:Ash بر 2022-06-03
    رتبه‌دهی:
    5.0

    اون جمله از شرلوک و خطاب به جان بوده.

    پاسخ داده شده توسط: پرستو بر 2022-06-03 کاملا درسته! یه فنِ واقعی :)

  • ثبت دیدگاه
    توسط:ن اسفندیاری بر 2022-05-29
    رتبه‌دهی:
    5.0

    خیلی جالب بود واقعا لذت بردم :-)

    پاسخ داده شده توسط: پرستو بر 2022-06-03 خیلی ممنون :) بیشتر طرفدار کدوم سریال بودین؟

  • خسته نباشید به تیم بلاگ
    توسط:- روح‌الامین هنرور بر 2022-05-22
    رتبه‌دهی:
    5.0

    واقعا مقایسه خوبی بود :)))

    و این جمله هم متعلق به شرلوک هست قطعا.

    پاسخ داده شده توسط: پرستو بر 2022-05-23 بله بله :)))) طرفدارهای واقعی اینطوری خودشون رو ثابت میکنن :))))

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم