برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

10 نکته که ممکنه درباره‌ی «چیزهای عجیب» ندونید!

9657 بازدید 30 لایک
5 کامنت
(5)

زمان مطالعه: 10 دقیقه


چیزهای عجیب (Stranger Things) مگاهیت‌ نتفلیکس و یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال‌های اخیر هست. این سریال به خاطر شخصیت پردازی، فضا سازی، بازیگری، موسیقی متن، کارگردانی، نویسندگی و ادای احترام به فیلم های دهه 1980 منتقدین رو تحت تاثیر قرار داده و نظرات مثبت زیادی دریافت کرده. پخش فصل چهارم موفقیت‌های جدیدی به کارنامه‌ی این اثر اضافه کرد و به سوال‌های زیادی که تمام این سال‌ها ذهن مخاطبین رو درگیر کرده بود، پاسخ داد. با فانتزی‌مگ همراه باشین تا 10 نکته‌ که کمتر بهش پرداخته شده رو بررسی کنیم.


این سریال پر سر و صدا در دهه‌ی هشتاد میلادی و عمدتاً در شهر خیالی «هاوکینز» (Hawkins)، در ایالت ایندیانا اتفاق می‌افته. داستان اصلی حول محور رویدادهای ماوراء طبیعی متعدد و یه واقعیت متناوب که «وارونه» (UP Side Down) نام داره، روایت میشه. «آزمایشگاه ملی هاوکینز» (Hawkins National Laboratory) که در ظاهر در حال انجام تحقیقات علمی برای وزارت انرژی ایالات متحده است، به طور مخفیانه در حال انجام آزمایش‌هایی برای گسترش ظرفیت‌های ذهن انسان‌هاست؛ طی یکی از این آزمایش‌ها اونها به طور ناخواسته یک دروازه به بعدی ناشناخته باز میکنن. باز شدن این دروازه زندگی ساکنین از همه جا بی خبر هاوکینز رو زیر و رو میکنه. ایده‌ی اصلی فیلم از آزمایش‌های انجام‌شده در طول جنگ سرد و تئوری‌های توطئه در دنیای واقعی که شامل آزمایش‌های مخفی دولت‌ها میشه، الهام گرفته شده. «برادران دافر» (Duffer brothers) این ایده رو در کنار عناصر ماوراء طبیعی، درام، کمدی، ترس و تخیل کودکانه گسترش دادن. گروه بازیگران دوست داشتنی و شباهت بسیار به فیلم‌های دوران کودکی متولدین دهه‌های هفتاد تا نود میلادی، باعث شد که ساخته‌ی برادران دافر راه خودش رو به قلب میلیون‌ها بیننده باز کنه. با ما همراه باشین تا سری به دنیای این سریال بزنیم.

  • 1  از مونتاک تا چیزهای عجیب.

در پیش نویس‌های ابتدایی برادران دافر این مجموعه‌ی داستانی در ابتدا «مونتاک» (Montauk) نام داشت. این اسم از مکانی واقعی در لانگ آیلندِ نیویورک، جایی که داستان در ابتدا اونجا جریان داشت، الهام گرفته شده بود. انواع افسانه‌ها در واقعیت، شهر مونتاک رو احاطه کرده‌ان که به مرموز شدن اتفاقات داستان کمک می‌کرد. با این حال، پس از ثبت قرارداد با نتفلیکس به دلایلی تصمیم گرفته شد که لوکیشن اصلی این داستان و سریال به ایندیانا منتقل بشه؛ از اونجایی که دیگه اسم مونتاک مناسب این داستان نبود، طیف گسترده‌ایی از اسم‌های مختلفی مثل «وارونه» یا «فراتر از عجیب» (Beyond Stranger) برای این سریال در نظر گرفته شد که در نهایت «چیزهای عجیب» برای این سریال انتخاب شد.

  • 2  وایونا رایدر برگ برنده‌ی چیزهای عجیب.

 عمده تبلیغاتی که نتفلیکس برای این سریال در نظر گرفته بود مربوط به اولین نقش آفرینی «وایونا رایدر» (Winona Ryder) در سریالی تلوزیونی بود. با این حال، رایدر بازیگری نبود که برادران دافر در ابتدا برای این نقش در نظر گرفته بودن، در طرح اصلی از «نائومی واتس» (Naomi Watts) و «ماریسا تومی» (Marisa Tomei) به عنوان احتمالات برای نقش «جویس بایرز» نام برده شده.

  • 3 الهام از مجموعه فیلم‌های ایت!

نکته‌ی جالب دیگه از داستان برادران دافر این بود که در ابتدا فصل اول این مجموعه رو به عنوان یه فیلم کاملاً مستقل در نظر داشتن و داستان فصل‌های بعد، ده سال بعدِ از فصل اول اتفاق می افتاد و بچه‌ها مجبور بودن دوباره به شهر برگردن تا برای بار آخر در برابر موجوداتی که تهدیدشون میکردن بایستن. اما این روند داستان بیش از حد یادآور ایت (IT) ساخته‌ی استفن کینگ میشد. هر چند که هنوز هم شباهت‌های زیادی بین این دو اثر وجود داره؛ ناپدید شدن بچه‌ها به دست موجودی پلید، تلاش دوستان دوچرخه سوارشون برای پیدا کردن راه حل، حضور کم‌ رنگ خوانواده‌ها و... . دلیل اصلی تغییر داستان، ترس نتفلیکس از کم شدن مخاطبین اثر به دلیل تغییر تیم بازیگری بود؛ البته، این دو محصول در «فین ولفهارد» (Finn Wolfhard) (مایک در چیزهای عجیب و غریب و ریچی در IT) اشتراک دارن.

  • 4 استفاده از بازیگرهای معلول

«گتن ماتارازو» (Gaten Matarazzo) بازیگر نقش «داستین» (Dustin) در واقعیت مبتلا به «دیسپلازی کلیدوکرانیال» هست و این بخشی از گریم این بازیگر نیست. این بیماری یه اختلال ژنتیکی نادر محسوب میشه که دندان‌ها و استخوان‌های صورت رو تحت تاثیر قرار میده. برادران دافر چنان شیفته‌ی این بازیگر جوان شده بودن، (گتن اولین فردی بود که به طور رسمی برای بازی در این سریال انتخاب شد) که این بیماری رو به ویژگی‌های شخصیتی داستین اضافه کردن. در همین حال، «ایمی مولینز» بازیگر نقش «تری آیوز» هم در واقعیت معلول هست که متاسفانه هر دو پاش در دوران نوزادی با عمل جراحی جدا شده. درسته که ایمی به عنوان تری بیشتر صحنه‌های خودش رو نشسته در یک ویلچر به سر میبره اما در زندگی واقعی، مولینز یه قهرمان پارا المپیکیه.

  • 5 علاقه‌ی بسیار به موفقیت‌های هری پاتر

تا همین لحظه هم مخاطبین زیادی به شباهت‌های این سریال و مجموعه‌ی هری پاتر اشاره کرده‌ان، اما شباهت اصلی در روند تولید این دو مجموعه است. راس دافر در یکی از مصاحبه‌هاش توضیح داد که: "من عاشق تماشای بزرگ شدن بچه ها در مقابل دوربین هستم. مثل دنیای رولینگ این ایده که یک سال بعد این بچه‌ها و این شخصیت‌ها کجا هستن، برای من جالبه و به ما این امکان رو میده که اسطوره‌های سرزمین خودمون رو کشف کنیم." در روزهای ابتدایی ساخت این مجموعه هم در مصاحبه‌ایی عنوان کرده بود که "رویا یک موقعیت مثل هری پاتر است."

  • 6 فیلم نامه‌ایی که 15 بار رد شد!

مت و راس دافر، که به طور حرفه‌ایی به عنوان برادران دافر شناخته میشن، در ابتدا فیلم‌نامه و کتاب بیست صفحه‌ایی راهنمای ساخت سریال رو به 15 شبکه‌ی کابلی ارسال کردن که توسط تمام این شبکه‌ها رد شد؛ در نهایت نتفلیکس در سال 2015 امتیاز ساخت فصل اول رو خرید و این سریال برای اولین بار در سال 2016 از طریق این استریم منتشر شد. سه فصل ابتدایی این سریال یکی از موفق‌ترین ساخته‌های نتفلیکس بود و فصل چهارم رکوردهای بسیاری رو جا به جا کرد. داستان این سریال پر طرفدار در فصل پنجم به پایان میرسه.

  •  7 دیوید هاربرِ خوش شانس 

برخلاف وایونا رایدر که ستاره‌ی این سریال بود، «دیوید هاربر» (David Harbour) بازیگر نقش دوم بزرگسال، قبل از اینکه در نقش «کلانتر هاوکینز، (جیم هاپر)» (Jim Hopper) در کانون توجه‌ها قرار بگیره، اسم بزرگی نبود. با این حال، برادران دافر در ابتدا به ستاره‌های شناخته شده‌ایی مثل «یوان مک گرگور» و «سم راکول» چشم دوخته بودن. با توجه به اینکه اون‌ها از نظر فیزیکی از هاربر فاصله داشتن، در نهایت نقش این شخصیت دوست داشتنی نصیب این بازیگر شد.

  •  8 وارونه در ابتدا اسم دیگه‌ایی داشت.

این دنیای موازی در ابتدا، به طور رسمی The Nether نام داشت و واژه‌ی «وارونه» (Upside Down) قرار بود، توصیفی بچه‌گانه برای این شرایط باشه چون که «یازده یا ال» (Eleven) برای اولین بار این دنیای موازی رو با پشت و رو کردن صفحه‌ی بازی «اژدهایان و سیاه چال‌ها» (Dungeons and Dragons) توضیح داد. با این حال در زمان ساخت، استقبال بیشتری از این واژه شد.

  •  9  دوقلوهای بازیگر 

 «هالی»، کوچکترین خواهرِ مایک و نانسی، این دختر کوچولوی دوست داشتنی که دل همه رو برده در واقع توسط دوقلوهای همسان، «آنیستون و تینزلی پرایس» به تصویر کشیده شده.

  • 10 این پایان نخواهد بود.

با توجه به روند داستان و اطلاعیه‌های منتشر شده از این سریال کاملا مشخصه که داریم به پایان این سریال دلنشین نزدیک میشیم ولی باید بدونین که این به معنی پایان نیست و حداقل یک اسپین آف برای این دنیای فانتزی برنامه ریزی شده، برادران دافر در نامه‌ای به طرفداران قول دادن: "هنوز داستان های هیجان انگیز زیادی برای گفتن در دنیای «چیزهای عجیب» وجود داره".

شخصیت مورد علاقه‌ی شما از این دنیای فانتزی کیه؟! حتما برامون کامنت بذارین.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

 

ارسال شده در: چیزهای عجیب

ارسال کامنت

کد امنتیتی

کامنت

  • Stranger Things
    توسط:Stranger Things بر 2023-12-15
    رتبه‌دهی:
    5.0

    ویلل رو دوست داشتم چون عین خودم همیشه با بقیه فرق داشت


    بهترین فیلم دنیا (Stranger Things)❤

  • شخصیت مورد علاقه در سریال چیز های عجیب
    توسط:Arnoosha بر 2023-02-27
    رتبه‌دهی:
    5.0

    من عاشق eleven هستم.

  • stranger things
    توسط:666 بر 2023-01-01
    رتبه‌دهی:
    4.0

    Jim Hopper
    عالیهههههه

    پاسخ داده شده توسط: پرستو بر 2023-01-02 واقعا :))))) بهترین کاراکتر و بهترین پدره :)))))

  • Stranger Things
    توسط:معصومه اکبرپور بر 2022-07-13
    رتبه‌دهی:
    5.0

    Jim Hopper Behtarinnneeeee

    پاسخ داده شده توسط: پرستو بر 2022-07-13 وااااااااااااقعا :))))) من اولش فکر میکردم که قراره حسابی بره روی اعصابمون

  • Stranger Things
    توسط:معصومه اکبرپور بر 2022-07-13
    رتبه‌دهی:
    5.0

    Jim Hopper Behtarinnneeeee

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم