برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

پیشنهاد ویژه‌ی فانتازیو از دنیای انیمه برای کودکان و نوجوانان

4398 بازدید 56 لایک

زمان مطالعه: 13 دقیقه


یکی از اشتباهات رایج در مورد دنیای انیمه، این باور هست که این آثار بخاطر نوع گرافیکشون برای کودکان ساخته میشن. امروز میخوایم بریم سراغ تعریف انیمه و تفاوت‌هاش با سایر سبک‌های پویانمایی مثل انیمیشن و کارتون. فانتزی‌مگ در ادامه یه لیست از انیمه‌ها بر اساس رده‌بندی سنی هم پیشنهاد داده، پس با ما همراه باشین.


  • تفاوت‌ انیمه و انیمیشن و کارتون

قبل از هر چیز بهتره بریم سراغِ تعریف انیمه و تفاوت‌هاش با انیمیشن و کارتون؛ انیمه (アニメ) سبکی از هنر انیمیشن سازیه؛ در واقع واژه‌ایه که در  ژاپن برای تمام محصولات انیمیشنی در هر قالبی مثل فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، سریال و … به کار برده میشه ولی در خارج از کشورِ ژاپن این کلمه به محصولات انیمیشنی ساخته شده توسط کشور ژاپن گفته میشه. انیمه در واقع نتیجه‌ی برندسازیه کشور ژاپن در راستای تولیدات انیمیشنی هست تا جاییکه به یکی از نمادهای فرهنگی ژاپن و حتی آسیای شرقی تبدیل شده.

انیمه از نظر سبک‌های هنری، روش‌های پویانمایی، تولید و روند کار با دنیای انیمیشن و کارتون، تفاوت‌ها و شباهت‌های خیلی زیادی داره؛ بخشی از مراحل تولید مثل استوری بورد، طراحی شخصیت‌ها،صداگذاری و ضبط موسیقی متن در هر دو صنعت مشترکه اما از نظر فنی در اجرای انیمه و انیمیشن تفاوت‌های بسیاری هست، برای مثال بخش گرافیکی در انیمه‌ها قبل از صداگذاری آماده میشه در حالیکه برای ساخت انیمیشن ها اول کار صداگذاری انجام میشه تا طراحان کاراکتر از حالت چهره و واکنش‌های صداگذاران برای انیمیت لب‌ها واعضا صورت الهام بگیرن. تا قبل از سال 1990 روند تولید انیمه‌ها به صورت فریم به فریم و طراحی به کمک طلق شفاف بود. دو انیمه‌ی «روح در پوسته» (Ghost in the Shell) و «پرنسس مونونوکه» (Princess Mononoke) از اولین انیمه‌هایی بودن که به صورت تلفیقی از روش‌های سنتی و تکنولوژی مدرن شکل گرفتن.

  • رده‌بندی سنی 

برای انتخاب اثری که میخواین تماشا کنین، باید حتما به رده‌بندی‌ها و محدودیت‌های سنی اعلام شده، توجه کنین اصلا مهم نیست که این اثر به چه سبکی ساخته شده. یکی از اشتباهات رایج در مورد دنیای انیمه، این باور هست که این آثار بخاطر نوع گرافیکشون برای کودکان ساخته میشن در حالیکه بخش گسترده‌ایی از تولیدات صنعت انیمه برای مخاطبین بزرگسال ساخته میشه؛ این مسئله در مورد تولیداتی کارتونی و انیمیشنی هم صادق هست.

قبل از تماشای هر اثر فارغ از اینکه به چه سبکی ساخته شده، انیمه، کارتون یا انیمیشن؛ لطفا در مورد داستانش تحقیق کنین در حقیقت ممکنه که حتی آثار مناسب برای کودکان هم، محتوایی بر خلاف باورهای فرهنگی یا مذهبی یک جامعه داشته باشن

  • انیمه‌های پیشنهادی فانتزی‌مگ برای رنج سنی 15 سال به پایین:

  • پونیو Ponyo

مدت‌زمان: 2 ساعت

زمان انتشار: 2008

«ساسکه» یه پسربچه‌ی کوچیکه که تو یه شهر ساحلی زندگی می‌کنه. یه روز یه ماهی قرمز پیدا می‌کنه و اسمشو‌ می‌ذاره «پونیو»، اما نمیدونه که این موجود کوچولوی شکمو یه ماهی معمولی نیست. مثل هر انیمه‌ی دیگه از این استودیو، این اثر هم داستان بچه‌هایی مستقل رو روایت میکنه که این بار به دنبال نجات دادنِ آدم بزرگ‌ها هستن. پونیو به طور کلی بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری و به صورت سنتی با طراحی دستی ساخته شده. این هشتمین فیلم «میازاکی» برای «جیبلی» و به طور کلی دهمین فیلمیه که توسط اون کارگردانی شده. والت دیزنی توزیع‌کننده‌ی این انیمه در آمریکا بوده و بازیگرهایی مثل «مت دیمون» و «لیام نلسن» جزو صداپیشه‌های اون بودن.

  • سرویس تحویل کیکی Kiki’s Delivery Service

مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
زمان انتشار: ۱۹۸۹

تقریبا تمام کارهای «استودیو جیبلی» دارای شخصیت‌های دختر قدرتمند و خود ساخته‌ایی هستن که نظیرش رو در کارهای استودیوهای غربی پیدا نمیکنیم. «پیک کیکی» بهترین اثرِ این استودیو در این زمینه هست. «کیکی» یه جادوگر نوجوانه که به تازگی 13 سالش شده و بنا به رسم جادوگرها باید از خانواده جدا بشه و زندگی مستقلی رو در شهری جدید شروع بکنه. کیکی به همراه «جی جی» گربه‌ی مشکی جادویی‌اش و چوب جاروی مادرش راهی سفری پرماجرا میشه و شهری کنار دریا رو برای زندگی انتخاب میکنه. این جادوگر پر انرژی برای گذران زندگیش یه سرویس تحویل هوایی راه اندازی میکنه و.... «سرویس تحویل کیکی» (魔女の宅急便) اثری از «هایائو میازاکی» در ژانر سینمایی هست؛ این فیلم بر اساس رمانی به همین نام به قلم «ائیکو کادونو یک» نویسنده‌ی ادبیات کودکان ساخته شده. سرویس تحویل کی‌کی در ۲۹ ژوئیه سال ۱۹۸۹ منتشر شد و موفق به کسب جایزهٔ بزرگ مجله «انیمیج» شد.

  • همسایه‌ی من توتورو My Name is Totoro

مدت‌زمان: ۱ساعت و ۲۸ دقیقه

سال انتشار:۱۹۹۸

همسایه‌ی من‌ توتورو احتمالا نمادین‌ترین و معرف‌ترین انیمه‌ی جیبلی هستش. کسی هست که تا به حال این سکانس از این انیمه رو ندیده باشه؟

حس این انیمه انقدر خوبه که شما برای ۱ ساعت و نیم غرق این محیط جدید میشین و حس می‌کنین با خانواده‌تون همراه شخصیت‌های داستان نقل مکان کردین به این شهر جدید‌ و دارین این زندگی روستایی پر از گرما و محبت رو تجربه می‌کنین. «می» (Mei Kusakabe) کودکی خردساله که به همراه پدر و خواهر بزرگش «ساتسکه» (Satsuki) برای تعطیلات تابستانی به خانه‌ای دور از شهر میرن. پدر می و ساتسکه هنوز در شهر کار میکنه و مادرشون بخاطر بیماری در بیمارستان بستریه. روزهای این دو خواهر به گشت و گذار در حاشیه‌ی جنگل میگذره؛ طولی نمی‌کشه که این دوتا وروجک متوجه وجود ارواحی در جنگل می‌شن که توسط بقیه قابل رویت نیستن. آن‌ها با یکی از این ارواح بنام «توتورو» دوست می‌شن و پیوندی عاطفی برقرار می‌کنن.  توتورو یه روح بزرگ که از حیوانی به اسم چینچیلا الهام گرفته شده , در تمام طول فیلم از این دو خواهر کوچیک و دوستداشتنی مراقبت میکنه و....،  در واقع منشأ لوگوی امروز استودیو جیبلی به این انیمه برمی‌گرده. از صداپیشه‌های نسخۀ انگلیسی این فیلم میشه به «داکوتا فانینگ» و خواهرش «ال فانینگ» اشاره کرد.

  • دنیای مخفی آرییتی The Secret World Of Arrietty

مدت‌زمان: ۱ ساعت و 35 دقیقه
سال انتشار: 2010

یکی از اقتباس‌های موفق «استودیو‌ جیبلی»، انیمه‌ی «دنیای مخفی آرییِتی» محصول سال ۲۰۱۰ بود که با اقتباس از رمان «قرض‌گیرها» اثر »ماری نورتون» که در سال ۱۹۵۷ نوشته شده، ساخته شد. داستان این انیمه حول محور «آرییتی» می‌چرخه، یه دختر جوان و کوچک که به همراه بقیه‌ی هم‌نوعانش زیر چوب‌های یه خانه‌ی روستایی به صورت مخفیانه زندگی می‌کنن؛ هیچکس از وجود این انسانهای کوچک خبر نداره حتی صاحب‌خونه. اما «آرییتی بعضی مواقع برای گرفتن چند تکه قند از زیر چوب‌ها بیرون میاد و در زندگیش ریسک می‌کنه. جالبه بدونین هنرپیشه‌هایی مثل «ویل آرنت »و «تام هالند» در دوبله‌ی انگلیسی این اثر صداپیشگی کردن.

  • قلعه‌ایی در اسمان Castle In The Sky


مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
زمان انتشار: ۱۹۸۶

اولین انیمه‌ی سینمایی تحت لیبل «استودیو جیبلی»، «قصری در آسمان» هست که در دنیایی پر از کشتی‌های پرنده و تکنولوژی‌های عجیب غریب روایت میشه. شخصیت‌های اصلیش پسر و دختر نوجوانی به اسم‌های «پازو» و «شیتا» هستن که در صدد محافظت از یه کریستال جادویی‌ان و باید از دست دزدها و حکومت فرار کنن تا به شهری گمشده و معلق در آسمان به اسم «لاپیوتا» برسن. جالبه بدونین در طراحی مکان‌های این انیمه از شهر «ولز» الهام گرفته شده که «هایائو میازاکی» در سال ۱۹۸۴ طی سفرش به ایتالیا ملاقات کرده بود. این انیمه امتیاز 8 رو در سایت IMDB و امتیاز 8.3 را درسایت « مای انیمه لیست» بدست آورده.

  • انیمه‌های پیشنهادی فانتزی‌مگ برای رنج سنی 15 تا 18:

  • پرنسس مونونوکه  Princess Mononoke


مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه

زمان انتشار:۱۹۹۷

«پرنسس مونونوکه» یکی از بهترین انیمه‌های «استودیو جیبلی» هست که تا قبل از اکران «شهر ارواح» موفق‌ترین انیمه‌ی این استودیو هم بود. داستان این انیمه در کشور ژاپنِ خیالی و در عصر فئودال روایت میشه، موضوع اصلی از بین رفتن جنگل‌ها در زمان صنعتی شدن کشورهاست و نمادها و پیام‌های قدرتمند در ستایش و عظمت طبیعت داره. تو دنیای «پرنسس مونوکه» موجوداتی خیالی در دل جنگل‌ها زندگی می‌کنن که به نوعی محافظان طبیعت هستن و در تلاشن که نذارن با استخراخ بیشتر از معادن آهن، محیط زندگیشون از بین بره. 

داستان شخصیت پردازی خوبی داره و یکی از قوی‌ترین دخترهای این استودیو یعنی «پرنسس مونونوکه» کاراکترِ اصلی این مجموعه‌ است و جای تعجب نیست که این اثر برترین فیلم «استودیو جیبلی» از نظر کاربران سایتِ Ranker باشه؛ این انیمه تونسته امتیاز 8.4 رو در سایت «آی ام دی بی» (IMDB) و امتیاز 8.7 رو در سایتِ «مای انیمه لیست» (My Anime List) بدست بیاره.

  • قلعه‌ی متحرک هاول Howl’s Moving Castle


مدت‌زمان:۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
سال انتشار: ۲۰۰۵

در بین بهترین انیمه‌های «استودیو جیبلی»، «قلعه متحرک هاول» از معروف‌ترین‌هاست. انیمه‌ایی با شخصیت‌های بسیار دوست داشتنی و باورپذیر، نمادهای ضد جنگ و طنزی به اندازه. زندگی خسته کننده‌ی «سوفی هتر» با قرار گرفتن در مسیر جادوگری زیبا به اسم «هاول» برای همیشه تغییر میکنه. این اثر بر اساس کتابی از دایانا واین جونز (Diana Wynne Jones) ساخته شده. جالبه بدونین در دوبله‌ی انگلیسی این اثر سینمایی، دوبلور نقش «هاول»، کریستین بیل هست و اگر از تماشای انیمه‌ها با زبان اصلی لذت نمیبرین، من دوبله‌ی انگلیسی این اثر رو بهتون پیشنهاد میدم. این انیمه امتیاز 8.2 رو در سایت IMDB و امتیاز 8.6 را در سایت «مای انیمه لیست» بدست آورده.  این انیمه جزو محصولات متأخر هایائو میازاکی محسوب میشه و برای جایزۀ اسکار بهترین فیلم انیمیشنی در هفتاد و هفتمین دورۀ جوایز اسکار سال 2006 نامزد شد.این فیلم تحت تأثیر مخالفت میازاکی با حملۀ آمریکا به عراق در سال 2003 حاوی مضامین قوی ضد جنگ هست. میازاکی گفته در مورد جنگ عراق «خشم زیادی داشت» که باعث شد اون این فیلم رو بسازه و احساس می‌کرد توی آمریکا همدلی چندانی با این فیلم نمیشه.

  • شهر اشباح Spirited Away

سال انتشار: ۲۰۰۳
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه

این انیمه داستان «چیهیرو» (Chihiro)، دختری 10 ساله رو روایت می‌کنه که با خانواده‌اش در سفر هستن تا به خونه‌ی جدیدشون نقل مکان کنن و به طور تصادفی به دنیایی ماورایی برخورد می‌کنن. «چیهیرو» در شهر اشباح با شخصیت‌های عجیبی آشنا میشه که هر کدوم نمادی از مشکلات و درگیری‌های دنیا هستن. موفقیت این اثر در زمان اکرانش بسیار زیاد بود و تا به امروز به عنوان یکی از پردرآمدترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ باقی مونده؛ این انیمه سال ۲۰۰۳ اسکار بهترین انیمیشن رو برد؛ افتخاری که هنوز هیچ انیمه‌ی دیگه‌ایی کسب نکرده و البته بهتره بدونین این جایزه رو از چنگ رقبایی مثل «سیاره‌ی گنج»، «اسپیریت» و «عصر یخبندان» در آورده. در کل شهر ارواح همه‌ی ویژگی‌های «استودیو جیبلی» رو داره‌؛ یه دنیای فانتزی عجیب که یه شخصیت اصلی مونث قوی و خودساخته داره. «شهر اشباح» زیبایی بصری خارق‌العاده‌ایی داره که از تماشاش خسته نمیشین.

  • پیشنهاد فانتزی‌مگ برای پدر مادرها:

  • میرای Mirai

مدت‌زمان: ۱ ساعت و 38 دقیقه
سال انتشار: 2018

 میرای (未来のミライ) یه انیمه‌ی سینمایی به کارگردانی «مامورو هوسودا» (Mamoru Hosoda) و در ژانر خیال‌پردازیه که در سال 2018 به اکران دراومده. این اثر یکی از نامزدهای جایزه‌ی گلدن گلوب در بخش بهترین انیمیشن بلند بود. تماشای این اثر مخاطب رو مستقیم به دوران کودکی میبره. این انیمه داستان یه پسربچه‌ی بازیگوش و پرانرژیه که به خواهر نوزادش «میرای» حسادت میکنه و تمام تلاشش رو میکنه که به هر نحوی توجه پدر مادرش رو دوباره به خودش جلب کنه؛ یک روز که در حال شیطنت و خرابکاری در باغچه است، درهای دنیای جدیدی به روش باز میشه و خواهرش رو میبینه که از آینده به دیدنش اومده! 

این انیمه پیشنهاد فانتزی‌مگ به پدر مادرهاست به خصوص پدر مادرهایی که فرزند دومشون به تازگی به دنیا اومده! 


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال شده در: انیمه

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم