برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

تمام حلقه‌های قدرت در دنیای «ارباب حلقه‌ها»

3053 بازدید 47 لایک

زمان مطالعه: 18 دقیقه


حلقه‌های قدرت و تاثیرشون بر سرنوشت مردمِ «سرزمین میانه»، بدنه‌ی اصلی سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» و سریال «حلقه‌های قدرت» رو تشکیل میده. با اینکه حلقه‌ی یگانه همیشه محور اصلی داستان بوده؛ ولی این انگشتر جادویی و اسرارآمیز تنها حلقه در جهان «آردا» نیست. در مجموعه ۲۰ حلقه به دستِ شخصیت‌های مختلف و با کاربردهای متفاوت ساخته میشه؛ با فانتزی‌مگ همراه باشین که قراره داستان هر کدوم رو بررسی کنیم. قبل از خوندن این مقاله، توصیه میکنم به پست با آنتاگونیست مرموز «حلقه‌های قدرت»، «سائورن» بیشتر آشنا بشین سر بزنین!


  • سه حلقه در دست الف‌ها

  برای شروع بهتره که بریم سراغ سه حلقه‌ایی که توسط الف‌ها ساخته میشه و در قسمت‌های پایانی سریال حلقه‌های قدرت بهش اشاره شد:

این سه حلقه «ناریا» (Narya)، «نینا» (Nenya) و «ویلیا» (Vilya) نام داشتن که توسط «کلبریمور» (Celebrimbor) و با ترکیبی از «میتریل» و «نقره و طلای والینور» ساخته شدن.

«ناریا» یا حلقه‌ی اتش، به یه یاقوت سرخ مزین بود و به کسی که این انگشتر رو به دست داشت، توانایی کنترل آتش و مقاومت در برابر خستگی جسمانی رو می‌داد؛ این حلقه بسیار اتحاد بخش بوده و امید رو در دل انسان‌های ناامید بیدار میکرده. «سیردان» (Círdan)، ارباب بهشت‌های «میتلوند»، کسی بود که حلقه‌ی «ناریا» رو به دست میکرد. «سیردان» بعدها این حلقه رو به «گندالف» (Gandalf) سپرد.
«نینا» یا حلقه‌ی آب، یه سنگ سفید داشت و از صاحبش در برابر شرارت محافظت می‌کرد؛ این حلقه به گالادریل سپرده شد. «سموایز گمجی» (Samwise Gamgee) در توصیف این انگشتر میگه که "به نظر می‌رسد، «بانو گالادریل» یک ستاره در انگشتان خود دارد." این حلقه به چشم خیلی از افراد دیده نمیشد چرا که این قدرت رو داشت تا از خودش محافظت کنه. «گالادریل» (Galadriel) از «نینا» برای پنهان کردن «لورین» یا همون «جنگل الف‌ها»، از دست موجودات شرور استفاده می‌کرد.
«ویلیا» یا حلقه‌ی هوا، حلقه‌ایی به رنگ طلایب بود و یاقوتی کبود روی اون قرار داشت و از بین سه حلقه‌ی ساخته شده به دستِ «کلبریمور» از همه قوی‌تر محسوب می‌شد. قدرت «ویلیا» هیچوقت به طور واضح شرح داده نشده، اما به‌ احتمال‌ زیاد این حلقه قدرت التیام بخشیدن به دردها رو داشته. این حلقه به «گیل-گالاد» (Gil-galad) سپرده شد و پس از مرگ این پادشاه، این انگشتر به «الروند» (Elrond) داده شد.

کتاب «سقوط نومه نور» منتشر شد.

خطر اسپویل از فصل‌های آینده‌ی سریال «حلقه‌های قدرت»!

در قرن هفدهمِ دوران دوم، به محض این که «سائورون» حلقه‌ی خودش رو ساخت؛ «کلبریمور» و بقیه‌ی الف‌های «اره‌ گیون» (Eregion) از خیانتی که بهشون شده بود، آگاه شدن و به سرعت جنگی علیه «سائورون» برپا کردن. جنگ الف‌های «اره گیون» و «سائورون» جنگی خونین بود که منجر به نابودی این سرزمین و بخش اعظمی از «اریادور» (Eriador) شد. متاسفانه «کلبریمور» به دست سائورون شکنجه و در نهایت به دست سپاه تاریکی کشته میشه و بدنش رو به جای پرچم بر سر نیزه در جلوی سپاه «سائورون» حمل میکنن. در جریان این جنگ‌ها، الف‌ها تا کوهستان آبی مجبور به عقب‌نشینی شدن و متحدان کوتوله‌اشون پشت درهای بسته‌ی «خزد-دوم» (Khazad-dûm) یا به زبانِ الفی «موریا» (Moria) مخفی شدن، جایی که سائورون توانایی حمله به اون‌ها رو نداشت. داستان زندگی و قیام «کلبریمور» یکی از حماسی‌ترین داستان‌های دنیای تالکین هست.

سرگذشت تالکین، خالق دنیای افسانه‌ایی ارباب حلقه‌ها

(ناریا، نینا و والیا که در قسمت آخر سریال حلقه‌های قدرت، ساخته شدن)

(سه حلقه‌ی الف‌ها در سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها)

  • نه حلقه‌ هدیه‌ی سائورون به انسان‌ها

داستان حلقه‌هایی که به دست انسان‌ها میرسه، کمی پیچیده‌تر از سایر داستان‌هاست. طرفدارهای قدیمی این دنیا حتما موجوداتِ ارواح مانندی که سوار بر اسب‌های سیاه به دنبال «فرودو بگینز» بودن رو به یاد دارن. این موجودات تاریک «ارواح حلقه» (Ringwraiths) یا «نازگول» (Nazgûl) نام داشتن.
ارواح حلقه در گذشته، انسان‌هایی قدرتمند و با نفوذ بودن که بخاطر طمع برای قدرت و ثروت بیشتر، حلقه‌ها رو با آغوشِ باز از «سائورون» قبول کردن و در نهایت تحت تاثیر فساد حلقه‌ها قرار گرفتن و بهای سنگینی برای این قدرت پرداختن. اسارتِ این حلقه‌ها، انسان‌ها رو به موجوداتی نامیرا تبدیل کرد که مثل برده به ارباب تاریکی خدمت میکردن؛ اما، از اون‌جایی که انسان‌ها برای این سبک از زندگی آفریده نشده بودن ، کم‌کم کالبدهای فیزیکیشون از بین رفت و شکلی شبح‌گونه به خودشون گرفتن.
اطلاعاتی زیادی از این نه روحِ حلقه در دسترس نیست ولی سه نفر از اون‌ها از اهالی «نومنور» (Númenor) و یکی از اون‌ها «ایسترلینگ» (Easterling) بودن. مهم‌ترینِ شخصیت‌هایی که بعدها به «ارواح حلقه» تبدیل شدن، «خامول» (Khamûl) و «پادشاه-جادوگر آنگمار» (Witch-king of Angmar) بودن که فرمانده نازگول‌ها و جانشین سائورون محسوب میشدن.

  • 7 حلقه که به دورف‌ها رسید

متأسفانه «تالکین» در مورد ۷ حلقه‌ی دورف‌ها بسیار کم توضیح داده و مشخص نیست که صاحبان حلقه‌ها چه کسانی بودن و این ۷ حلقه دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارن؛ با وجود این که ارباب تاریکی سعی کرد تا از طریق حلقه‌ها، دورف‌ها رو هم آلوده‌ی قدرت سیاهش بکنه، اما این نژاد به خاطر ذات خوش‌گذرون و رام نشدنی‌‌ایی که دارن نسبت به تاریکی مقاومت نشون دادن. اما این حلقه‌ها در نهایت بی‌تاثیر نبودن و طمعِ این موجودات طلادوست رو به جواهرات و گنج‌ها بیشتر کردن. از بین ۷ حلقه دورف‌ها، ۴ حلقه توسط اژدهایان نابود شدن و ۳ حلقه‌ی دیگه هم به دست «سائورون» افتاد. همینطور که قبلا در پست آشنایی بیشتر با سائورون اشاره کرده بودیم، ارباب تاریکی به طور مستقیم با ظاهرِ «آناتار» در ساخت هفت حلقه‌ی دورف‌ها نقش داشت. با این وجود قرار نبود این حلقه‌ها به دورف‌ها سپرده بشن؛ سائورون یا آناتار قصد داشت که با ساخت حلقه‌ها، الف‌ها رو کنترل و در نهایت با قدرت سیاه خودش آلوده بکنه. مقاومت الف‌ها باعث شد که در طول زمان این حلقه‌ها به کوتوله‌های پشمالو برسه. یکی از حلقه‌ها با اسم حلقه‌ی «ترور» (Thrór) توسط «کِلِبریمبور» به «دورین سوم» (Durin III) داده شد و برای سال‌ها در خاندان «دورین» باقی موند؛ تا این که به «تراین» (Thráin) رسید و متاسفانه «تراین» توسط «سائورون» گیر افتاد و این حلقه به دست ارباب تاریکی افتاد.

تمام قلمروهایی که در «حلقه‌های قدرت» خواهیم دید!

  • حلقه‌ی یگانه

در حالی‌ که این ۱۹ حلقه‌ی دیگر با کمک الف‌ها و تحت تاثیر ارباب تاریکی ساخته‌ شدن؛ «سائورون» حلقه نهایی یا «حلقه‌ی یگانه» رو به‌ تنهایی در کوه هلاکت ساخت. این حلقه که بر حلقه‌های دیگه تسلط داشت، قدرت «سائورون» رو در درون خود داشت و هدفش کنترل ذهن کسانی بود که سایر حلقه‌ها رو در اختیار داشتن. با این‌ حال، همه‌ چیز به روشی که «سائورون» در نظر داشت پیش نرفت و در طول جنگ «آخرین اتحاد انسان‌ها و الف‌ها» (the Last Alliance of Elves and Men)، ایسیلدور (Isildur)، پسر الندیل (Elendil)،‌ انگشت سائورون رو قطع کرد و حلقه رو از آن خودش کرد و.......

تعداد موجوداتی که توانستن در برابر وسوسه‌ی حلقه‌ها به‌ خصوص «حلقه‌ی یگانه» مقاومت کنن به تعداد انگشت‌های دست هم نمیرسه؛ حتی «گالادریل» هم بعد از تماشای آینده‌ایی که می‌توانست با حلقه داشته باشه به‌ سختی در برابرش مقاومت کرد. فقط «ساموایز گمجی» بود که به‌ هیچ‌وجه تحت تاثیر حلقه‌ی یگانه‌ قرار نگرفت، چرا که به جای قدرت و ثروت به دنبال مراقبت از خانواده و دوستانش بود.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم