برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

چرا جوکر 2 طرفداران را ناامید کرد؟

62 بازدید 48 لایک

زمان مطالعه: 4 دقیقه


فیلم «جوکر» (2019) با کارگردانی «تاد فیلیپس» (Todd Phillips) و بازیگری فوق‌العاده «واکین فینیکس» (Joaquin Rafael Phoenix)، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال خود بود؛ این فیلم نه‌تنها در گیشه عملکردی چشم‌گیر داشت، بلکه موفق به کسب جوایز متعدد، از جمله اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد، شد. در نتیجه، انتظارات برای «جوکر ۲: جنون مشترک» (Joker: Folie a Deux) بسیار بالا بود؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، این اثر نتوانست موفقیت فیلم اول را تکرار کند و حتی در برخی از جنبه‌ها شکست خورد، در این مقاله به بررسی دلایل احتمالی این شکست خواهیم پرداخت.


یکی از معیارهای مهمی که برای ارزیابی موفقیت هر فیلم به کار گرفته می‌شود، میزان فروش آن در گیشه است؛ فیلم «جوکر»، نه تنها به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ تبدیل شد، بلکه از انتظارات هم فراتر رفت. این فیلم با بودجه‌ای حدود ۵۵ تا ۷۰ میلیون دلار ساخته شد و توانست بیش از ۱ میلیارد دلار در گیشه‌های جهانی فروش داشته باشد؛ این موفقیت به «جوکر» اجازه داد تا به یکی از معدود فیلم‌های دارای درجه سنی R (بزرگسال) تبدیل شود که این میزان فروش را تجربه کرده است. پیش از این انتظار می‌رفت دنباله‌ی این اثر بتواند به فروش ۴۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند و حتی عملکرد بهتری در گیشه داشته باشد؛ اما طبق اعلام «برادران وارنر» فیلم «جوکر ۲» تنها ۱۶۵ میلیون دلار در طول ۱۲ روز اول اکران در گیشه جهانی فروش کرده است.

۱. انتظارات بیش از حد بالا

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که هر دنباله‌ای با آن مواجه است، انتظارات بالای مخاطبان است؛ با توجه به موفقیت چشم‌گیر فیلم اول، طرفداران و منتقدان انتظارات بسیار بالایی از «جوکر ۲» داشتند. مخاطبان توقع داشتند که این بار داستانی حتی جذاب‌تر، عمیق‌تر و با بازیگری و کارگردانی بهتر ارائه شود، این در حالی است که رسیدن به سطح موفقیت فیلم اول به‌تنهایی یک چالش بزرگ بود و به نظر می‌رسد که فیلم نتوانست آن استانداردها را برآورده کند.

۲. مشکلات در فیلمنامه

یکی از دلایل مهم عدم موفقیت «جوکر ۲» می‌تواند به فیلمنامه آن بازگردد، در حالی که اولین فیلم جوکر به دلیل داشتن یک داستان روان‌شناختی عمیق، مورد تحسین قرار گرفت، دنباله این فیلم نتوانست، همان عمق و پیچیدگی را در داستان خود حفظ کند. شخصیت جوکر در فیلم اول به‌عنوان یک ضد قهرمان تراژیک معرفی شد، اما در فیلم دوم داستان به گونه‌ای پیش می‌رود که از جذابیت و هویت اصلی این شخصیت کاسته می‌شود.

۳. عدم وجود عنصر شگفتی

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های فیلم اول، شگفتی و تازگی داستان و شخصیت بود، «جوکر» در سال ۲۰۱۹ توانست با روایتی متفاوت و دیدی جدید به این شخصیت کلاسیک، مخاطبان را شگفت‌زده کند؛ اما در «جوکر ۲»، این عنصر شگفتی دیگر وجود ندارد. مخاطبان حالا با شخصیت و فضای فیلم آشنا هستند و دیگر نمی‌توانند همان حس هیجان و غافلگیری را تجربه کنند، همین امر ممکن است باعث کاهش جذابیت فیلم دوم شده باشد.

۴. رقابت شدید در گیشه

فیلم «جوکر ۲» در سالی منتشر شد که تعداد زیادی از فیلم‌های بزرگ و مورد انتظار دیگر نیز به سینماها آمدند، رقابت با فیلم‌هایی از جنس ابرقهرمانی یا حتی فیلم‌های محبوب دیگر می‌تواند یکی از عوامل کاهش عملکرد این فیلم در گیشه باشد. برای درک بهتر شکست «جوکر 2»، بهتر است به میزان فروش یک فیلم ابرقهرمانی دیگر توجه کنید، به گزارش ورایتی، فیلم «ددپول و ولورین» توانست ۶۷۹ میلیون دلار در بیش از ۱۵۰۰ سالن سینما فروش کند و مجموع فروش آن در گیشه آمریکای شمالی به ۶۳۶.۳ میلیون دلار برسد. 

۵. تغییرات در ساختار و تیم تولید

اگرچه «تاد فیلیپس» همچنان کارگردان فیلم باقی مانده است، اما ممکن است تغییراتی در تیم نویسندگان یا حتی نحوه فیلمبرداری و تدوین باعث کاهش کیفیت نهایی فیلم شده باشد. از زمانی که اعلام شد فیلم سینمایی «جوکر: جنون مشترک» یک موزیکال خواهد بود، این فیلم به خاطر تغییر ناگهانی ژانر خودش مورد توجه قرار گرفت. بر اساس نظر بسیاری از منتقدان، «گاگا» چیزی به «جوکر: جنون مشترک» اضافه نمی‌کند و متاسفانه کار زیادی هم برای انجام دادن به او سپرده نشده و در نهایت شخصیتی که به تصویر کشیده، هیچ عمقی ندارد؛ بیشتر اوقات، حتی در صحنه‌های موزیکال، او کاملاً بی‌احساس به‌نظر می‌رسد و در نهایت در نظر مخاطبان «مارگو رابی» بیشتر مورد پسند بوده.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال شده در: دنیای دی سی

ارسال کامنت

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم