برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

معرفی گیاهان جادویی دنیای هری پاتر

1577 بازدید 52 لایک

 زمان مطالعه: 8 دقیقه


برای من به شخصه گیاه شناسی یکی از شیرین‌ترین درس‌های مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز بود و گذروندن یه عصر بارونی توی گلخونه‌ی «پروفسور اسپراوت» همیشه برام رویا بوده! توی این پست فانتزی‌مگ می‌خوایم پا به دنیای هافلپاف‌ها بگذاریم و یه سری به دنیای گیاهان جادویی بیندازیم، با ما همراه باشین!


کتاب «هزار گیاه و قارچ جادویی» (One Thousand Magical Herbs and Fungi) توسط پروفسور گیاه شناسی «فیلیدا اسپور» (Professor Dame Phyllida Spore) نوشته شده و همینطور که از اسمش هم پیداست، هزاران گونه‌ی مختلف از گیاهان و قارچ‌های جادویی موجود در دنیای جادوگران رو معرفی میکنه. در طول سال‌‌های تحصیلی 1981 تا 1992، «هزار گیاه و قارچ جادویی» یکی از کتاب‌های مورد نیاز برای دانش آموزان سال اولی بود. بجز درس آشنایی با گیاهان جادویی بخشی از این کتاب در کلاس‌ معجون سازی هم تدریس میشد. مثل بقیه‌ی کتاب‌های درسی، این کتاب رو هم می‌تونین توی کتاب‌فروشی «فلوریش و بلاتز» (Flourish and Blotts) پیدا کنین، قیمت این کتاب در حاضر 2 گالیون هست.

جالبه بدونین در دهه‌ی 80 از این کتاب برای تنبیه دانش آموزان استفاده می‌شده؛ «نیمفادورا تانکس» (Nymphadora Tonks) مجبور شده چندین بار این کتاب رو مطالعه کنه تا بتوانه آزمون ویژه‌ی «پروفسور پومونا اسپراوت» (Professor Pomona Sprout) رو با موفقیت بگذرونه، چرا؟ چون اشتباهی یکی از بزرگترین شاخک‌های سمی رو برداشته بود و اشتباهی به سمت «پروفسور سوروس اسنیپ» (Professor Severus Snape) پرتاب کرده بود! خب دیگه وقتشه بریم سراغ چند تا از کاربردی‌ترین گیاه‌های جادویی، تمام تعاریف و ویژگی‌هایی که در ادامه می‌گیم، از کتاب «هزار گیاه و قارچ جادویی» ذکر شده.

  • «دیتانی»

گیاه «دیتانی» (Dittany) یه گیاه شفابخش و ترمیم کننده‌ی قوی هست، از این گیاه در تمام معجون‌های شفابخش استفاده میشه. توصیه میشه برای درمان زخم‌های سطحی و کم عمق به صورت خام مصرف بشه.

  • «مخاط کرم فلوبر»

«مخاط کرم فلوبر» (Flobberworm Mucus) یه تغلیظ کننده‌ی رایج در صنعت معجون سازی هست. 

  • «مندریک»

«مندریک»، «ماندراگورا» یا «مهر گیاه» (Mandrake) گیاهان جادویی هستن که تا زمان بلوغ نیاز به مراقبت‌های خاصی دارن. این گیاهان در ابتدا شبیه به نوزادانی گریان هستن و زمانی که به مرحله‌ی معاشرت با هم برسن، بالغ میشن. مندریک‌ها بعد از بلوغ قدرت ترمیم‌کنندگی باورنکردنی‌ای دارن. همینطور که توی داستان کتاب/فیلم «هری پاتر و تالار اسرار» بهش اشاره شد، از این گیاه در ساخت معجونی مخصوص برای درمان کسانی که با دیدن باسیلیسک خشکشون زده بود، استفاده شد. لطفا توجه داشته باشین، جیغ بچه مندریک‌ها می‌تونه کشنده باشه!

مندریک

  • «تاج الملوک»

گیاه «تاج الملوک» (Aconite) که اغلب با اسم «زهر گرگ/گرگ خفه کن» (wolfsbane) هم شناخته میشه، یکی از مواد اصلی معجون «گرگ خفه کن» هست. این معجون یکی از سخت‌ترین معجون‌های دنیای جادوگری هست، برای ساخت این معجون به 48 ماده اولیه نیاز دارین و حداقل باید دو هفته هم دم بکشه. هر گرگینه‌ای که قصد استفاده از این معجون رو داره، باید یک الی نیم ساعت قبل از غروب آفتاب (شبی که ماه کامل میشه) یه لیوان از معجون رو بخوره.

  • «مالی»

«مالی» (Moly) گیاه با ساقه‌ی سیاه و گل‌های زیبا به رنگ سفید هست، از این گیاه برای مقابله با تعدادی از افسون‌ها استفاده میشه. 

  • «میمبولوس میمبلتونیا»

«میمبولوس میمبلتونیا» (Mimbulus mimbletonia) گیاه محبوب «نویل لانگ باتم» هست که در تابستان سال پنجم هدیه گرفت و از اون به بعد همیشه همراهش بود! این گیاه جادویی بسیار کمیاب هست و سیستم دفاعی مخصوص به خودش رو داره؛ «میمبولوس میمبلتونیا» در زمان خطر از خودش بوی بدی منتشر میکنه. دانش آموزان سال سومی نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از این گیاه رو یاد می‌گیرن. از اسم این گیاه به عنوان رمز عبور اتاق عمومی گریفیندور هم استفاده شده بود، تنها رمزی که نویل فراموش نکرد!

میمبولوس میمبلتونیا

  • «جیلی وید»

«جیلی وید» (Gillyweed) یکی دیگه از گیاهان خاص در دنیای جادوگری هست. با مصرف جیلی وید، شش‌های شما به آب شش تبدیل می‌شن و بین انگشتان دست‌ها و پاهای شما پره‌های نازکی رشد میکنه که به شنا در زیر آب کمک میکنه. همونطور که خودتون بهتر می‌دونین، هری در طول مسابقات «سه جادوگر» (Triwizard Tournament) به دنبال راه حلی بود تا بتوانه که یک ساعت زیر آب شنا کنه. بر خلافِ اتفاقات کتاب در فیلم «هری پاتر و جام آتش» (Harry Potter and the Goblet of Fire)، «بارتیمیوس کراوچ جونیور» (Bartemius Crouch Junior) که به شکل «پروفسور آلستور مودی» (Alastor Moody) در آمده بود، کتاب «هزاران گیاه و قارچ جادویی» رو برای مطالعه‌ی بیشتر به «نویل لانگ باتم» داد تا در نهایت به هری پاتر کمک کرده باشه.

(طبق داستان کتاب این دابی بود که گیاه جیلی وید رو به هری پیشنهاد داد و براش فراهم کرد. دابی به صورتِ اتفاقی که البته توسط کراوچ برنامه‌ریزی شده بود، مکالمه‌ی «پروفسور مودی» با «پروفسور مک گونگال» رو شنید. هری برای تشکر از دابی،‌ به عنوان هدیه‌ی کریسمس،‌ جوراب خرید.)

ریشه ی گیاه جیلی وید


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال کامنت

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم