برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

موجودات شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها

5878 بازدید 106 لایک

زمان مطالعه: 18 دقيقه


خب بالاخره قسمت سوم از مجموعه فیلم‌های «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) به اسم «رازهای دامبلدور» (The Secrets of Dumbledore)، پس از تاخیر بسیار بخاطر پاندمی کرونا و حاشیه‌های فراوان بخاطر حذف «جانی دپ» (Johnny Depp)  از نقش «گریندلوالد» (Grindelwald) به دلیل شکایت «امبرد هرد» (لعنت الله علیها) منتشرشد. مبارزه با جادوگری سلطه طلب و آرمانگرا به نام گریندوالد داستان اصلی این مجموعه از فیلم هارو شکل میده؛ در حین روایت این داستان، بسیاری از اسرار گذشته‌ی خاندان‌های سرشناس دنیای جادوگری و اشخاص شناخته‌شده‌ایی مثل آلبوس دامبلدور برای مخاطبین فاش میشه. به مناسبت این اتفاق فرخنده میخوایم یه گشت و گذاری در چمدان جادویی نیوت داشته باشیم و با ویژگی‌های حیوانات واقعا شگفت انگیزش بیشتر آشنا بشیم.


نیوت اسکمندر که بود و چه کرد؟!

«نیوتون آرتمیس فیدو اسکمندر» (Newton Artemis Fido Scamander) در سال 1897 به دنیا اومد و یک برادر بزرگتر به اسم تسئوس (Theseus Scamander) داشت، مادر نیوت پرورش دهنده‌ی «هیپوگریف» (Hippogryph) بود و این مسئله باعث شد که نیوت از همون سال‌های اول علاقه‌ایی بی‌حد و اندازه به جانوران افسانه‌ایی نشون بده.

نیوت پس از سال‌های پر تنشی که به عنوان یه دانش آموز هافلپافی در هاگوارتز گذروند؛ در ابتدا به استخدام «وزارت سحر وجادو» (Ministry of Magic) درآمد و دوسال ابتدایی اشتغالش رو در اداره‌ی نقل و انتقال جن‌های خانگی کار می‌کرد، شغلی که از نظر نیوت بسیار بی‌معنی و خسته‌کننده بود. بعد از انتقال به بخش جانوران جادویی به دلیل اطلاعات بسیار زیادی که در این زمینه داشت خیلی سریع ارتقا شغلی پیدا کرد و تا زمانی که شغل اداری رو برای همیشه ترک کنه در همین بخش مشغول بود. بعد از ترک پشت میز نشینی و زندگی روزمره‌ی ملالت آور، نیوت راهی سفری به منظور تحقیق در مورد پرورش و مهار اژدها شد. در طی این سفرها با حیوانات جادویی بسیاری آشنا شد و درنهایت کتاب «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها» رو به چاپ رسوند و در سال 1979 به پاس خدماتش در زمینه ی جادو و جانورشناسی جادویی، مدال درجه دو مرلین را به دست آورد؛ این کتاب یکی از کتاب‌های مهمیه که در طول زمان تحصیلتون در هاگوارتز بهش نیاز دارین. مقدمه‌ی این کتاب به دست آلبوس دامبلدور نوشته شده که نشان از علاقه و ارادت این دو شخصیت بهم داره.

نیوت اسکمندر به تنهایی موفق به ثبت اسامی گرگینه‌ها در سال 1047(جادوگری) شد، لیستی که بعدها با حمایت «آلبوس دامبلدور» (Albus Dumbledore) در زمانی که مدیریت مدرسه هاگوارتز رو به عهده داشت، منجر به تحصیل جادوگر گرگینه‌ایی مثل ریموس لوپین شد.

این جادوگرتوانمند یکی از جادوگرانی بود که در طول سال‌های سیاه تسلط گریندوالد بر دنیا همواره در کنار دامبلدور برای سرنگونی او و گروه پلیدش تلاش کرد. در واقع مهره‌ی اصلی دامبلدور برای مقابله با دوست قدیمی‌اش، نیوت بود؛ چرا که دامبلدور و گریندوالد پیمانی فراتر از برادری باهم داشتند و نمی‌تونستن به هم آسیب بزنن.

از گروه هاگوارتز بازیگرهای هری پاتر خبر دارین؟!

نیوت به همراهی برادر بزرگترش تیسئوس (Theseus Scamander)، همکلاسی زمان تحصیلش در هاگوارتز لیتا لسترینج (leta lestrange)، دو خواهر جادوگر آمریکایی به اسم تینا و کوينی گلدستین ( tina & Queenie Goldstein)، جادوگر و کیمیاگر بزرگ نیکلاس فلامل (Nicolas Flamel) و یه مشنگ به اسم جیکوب کوآلسکی (Jacob Kowalski) در تلاشند تا گریندوالد رو متوقف کنن و در طی این کشمکش‌های هیجان انگیز ما رو با تعدادی موجود جادویی آشنا میکنن که تا پیش از این حتی تصورشون هم برامون سخت بود. نوبتی هم که باشه، وقتش رسیده که بریم سراغ این:

موجودات شگفت انگیز و زادگاهشون

  • نیفلر:

این موجودات شاید در نگاه اول بخاطر نوک و دست وپاهای اردک مانند و رفتارهاشون خیلی بامزه به نظر برسن ولی امان از روزی که چشمشون به جسمی براق بیفته!

نیفلرها یا برقک‌ها (niffler) موجوداتی کیسه‌دار، پشمالو و پوزه‌ درازی هستن که عاشق نقب زدنن و علاقه‌ایی بی‌حد و اندازه‌ به اجسام براق دارن. برقک‌ها درکل موجوداتی آرام، هوشمند و وفادار هستن و از تعامل با انسان‌ها لذت میبرن ولی نگهداری ازشون دردسرهای خاص خودش رو هم داره. این موجودات شگفت‌انگیز به صورت دسته جمعی‌ و در لانه‌های تونل ماند در عمق شش متری زیرزمین زندگی میکنن و در هر زایمان 6 الی 8 نوزاد به دنیا میارن.

تفاوت کتاب‌ها و فیلم‌های «هری پاتر» - بخش اول

نیفلر

  • اوکامی:

«اوکامی‌ها» (occamy) رو برای اولین بار در هنگام خارج شدن از تخم‌های نقره‌ایی در دستای نیوت اسکندر دیدیم؛ اوکامی‌ها غالبا در هندوستان و خاور دور زندگی میکنن و از همان روزهای اولیه‌ی تولدشون بسیار پرخاشگر هستن، در ظاهر شبیه به مار افعی هستن ولی پا و بال دارند. طول اوکمی ها گاهی به 4.5 متر هم میرسه، غذای اصلیشون موش‌ها و پرنده‌ها هستن. ویژگی جادویی اوکمی‌ها «فضاگستر پذیری» اون‌هاست یعنی میتونن تغییر سایز بدن و خودشون رو در ابعاد فضای مورد نظرشون جا بدن، چه این فضا به بزرگی یه اتاق زیر شیروانی باشه چه به کوچکی یه قوری چای خوری! پوسته‌ی تخم این جانور از جنس نقره‌ی خالص و صیقلیه و ارزش بسیار بالایی دارن.

اوکامی

  • مرتلپ:

دردسری که این موجود کوچولو برای نیوت و جیکوب درست کرد رو یادتونه؟ مرتلپ‌ها (murtlap) موجوداتی موش مانند هستن ولی مو و پشم ندارن و در پشت بدنشون زایده‌هایی دارن که شبیه شقایق دریایی هست و بیشتر در مناطق ساحلی بریتانیا پیدامیشن. غذای مرتلپ‌ها سخت پوستان و پای آدم‌هایی هست که ندونسته اون‌ها رو لگد میکنن.

مرتلپ

  • گیس جنبانک:

گیس جنبانک‌ها (billywig) حشراتی بومی استرالیا هستن، طولشون یک سانتی متر و رنگی یاقوتی دارن. سرعت این حشرات به حدی زیاده که جادوگران و مشنگ‌ها تنها وقتی متوجه حضورشون میشن که نیش خورده‌باشن! نیش این حشره در ابتلا باعث ابتلا به سرگیجه میشه ولی بعدش شمارو به پرواز درمیاره! بسیاری از جادوگران جوان از نیش این حشرات به جای مواد توهم‌ زا استفاده میکنن اما گزیدگی این حشره در طولانی مدت ممکنه موجب شناور موندن بی‌اختیار در هوا بشه اون هم برای چند روز متوالی!

گیس جنبانک

  • مرغ رعد:

برگردوندن فرانک (مرغ رعدی که نیوت اسکمندر نجاتش داده بود) به زادگاه اصلیش، دلیل اصلی سفر نیوت به آمریکا بود. مرغ رعدها (thunderbird) پرنده‌هایی با جثه‌ی خیلی بزرگ هستن و در رسته‌های جانوری در کنار جانورانی مثل ققنوس‌ها قرار میگیرن. پرواز مرغ رعد منجر به طوفان و باران میشه.

مرغ رعد

  • گرافورن:

گرافورن‌ها (graphorn) در مناطق کوهستانی اروپا زندگی میکنن. این جانوران چهارپا و بسیار بزرگ و کبود رنگ هستن؛ برآمدگی شبیه کوهان بر پشت بدنشون دارن و پوستی بسیار ضخیم دارن که اکثر طلسم هارو دفع میکنن. از شاخ گرافورن در تهیه ی معجون های مختلفی استفاده میشه ولی از اونجایی که شکار این موجودات کار سختی هست، این ماده بسیار گران قیمته.

گرافورن

  • رنگینک:

این موجود که در تصویر می‌بینید نوعی پرنده‌ی بومی آفریقا هست که پرهای بسیار خوشرنگ و درخشانی به رنگ‌های نارنجی، صورتی و سبز لیمویی داره. از روزهای قدیم در دنیای جادوگری از پرهای این پرنده برای تهیه‌ی قلم پرهای فانتزی استفاده میشده، تخم‌ رنگینک‌‌ها (Fwooper) هم همینقدر خوش‌نقش و نگار هست. آواز این پرنده بسیار دلنشین هست ولی در طولانی مدت شنونده رو به مرز جنون میرسونه به حدی که برای نگه‌داری از این موجود جادویی باید هرچند وقت یکبار طلسم خاموشی روش اجرا کنین!

fwooper

  • داربد:

واقعا با نمکتر از این موجودات دیگه چی در جهان هست؟ داربدها (bowtruckle) ظاهری شبیه به تیکه‌ایی از شاخه‌های درختان دارن و در واقع محافظان درختانی هستن که میتونن جادو رو از خودشون عبور بدن.

اگه روی یه درخت داربد پیداکردین، مطمئن باشین که آقای اولیوندر میتونه یه چوبدستی خوب ازش بسازه. داربدها از حشرات تغذیه میکنن و عموما در غرب انگیس، جنوب آلمان و برخی ازجنگل‌های کشورهای اسکاندیناوی پیدا میشن.

دیالوگ‌های به یادماندنی از دنیای «هری پاتر»

داربد

  • ناندو:

این جانوران که ظاهری شبیه به پلنگ‌های غول پیکر دارن و بومی آفریقای شرقی هستن، یکی از خطرناکترین حیوانات جهان به شمار میان. برای مهار یه ناندو (nundu) به حداقل صد جادوگر متخصص نیاز هست.

ناندو

  • ماه گوساله:

ماهگوساله‌ها (mooncalf) موجوداتی بسیار خجالتی هستن و فقط در زمانی که قرص ماه کامل باشه از لونه‌هاشون خارج میشن. بدنی صاف و خاکستری رنگ دارن با چشم‌هایی گرد و برجسته و پاهایی دراز و پنجه‌هایی بسیار پهن. در ابتدای فصل جفتگیری ماهگوساله ها در زیر نور مهتاب بر روی پاهای عقبشون رقصی بسیار پیچیده رو اجرا میکنن؛ رقص این حیوانات باعث ایجاد شکل‌های هندسی در گندمزارها و سایر مزارع میشه و مشنگ ها رو حسابی شگفت زده میکنه!

ماهگوساله

  • ایرامپنت:

ایرامپنت‌ها (Erumpent) جانورانی خاکستری رنگ با جثه‌ها‌ی خیلی بزرگ و بسیار قدرتمند هستن؛ وزن این موجودات به یک تن هم میرسه در بالای بینیشون شاخی تیز و دمی بلند و طناب مانند دارن و از دور شبیه به کرگدن هستن. پوستشون به قدری ضخیمه که بیشتر افسون‌ها و طلسم‌ها رو دفع میکنه. حمله‌ی این حیوانات بسیار مصیبت‌بار هست چون شاخی دارن که هرچیزی رو اعم از فلز و سنگ به راحتی میشکنه و هربار مایع مرگباری ترشح میکنن که به محض برخورد منفجر میشه.

خوشبختانه یا متاسفانه تعداد ایرامپنت‌ها رو به انقراض هست چون نرها در فصل جفت گیری هم دیگه رو منفجر میکنن!

ایرامپنت

  • نیمدار:

دوو گل آخرین موجودی بود که نیوت موفق به پیداکردنش شد. (بعد از آن اتفاق فاجعه‌بار بازشدن چمدانش در نیویورک)

نیمدارها (Demiguise) اغلب در خاور دور پیدامیشن اما به چشم دیدن این موجودات بسیار سخته، چون این موجودات توانایی نامریی شدن دارن ولی در کل حیواناتی بسیار آرام و بی‌خطر هستن. نیمدارها  گیاهخوارن و چشمانی درشت و سیاه و حزن انگیز دارن. پوست و موی نیمدارها بسیار ارزشمنده چون در تهیه‌ی شنل‌های نامرئی استفاده میشه. جدا از تمام این ویژگی‌های خارق‌العاده، این موجودات توانایی دیدن آینده رو برای مدت کوتاهی دارن.

  • زو وو:

در دنیای جادوگری حقیقتا چیزی ترسناک‌تر از ملاقات این موجود خارق العاده و در عین‌ حال عجیب نیست!

 ظاهر عجیب زو وو (zouwu) مارو به یاد شیرها می‌اندازه در حالیکه جثه‌ایی به اندازه‌ی یک فیل دارن و دمی مار مانند که طولش به چندین متر میرسه. غرش یه زوو آخرین چیزیه که دوست دارین توی زندگی بشنوین! این موجود شگفت انگیز توانایی داره که تا 1000 مایل در روز، تنها با یه پرش جابه جا بشه.

تایپ‌های MBTI بر اساس شخصیت‌های دنیای «هری پاتر»

زو وو

  • کلپی:

کلپی ها یا شیاطین آبی(kelpie)، دیوهایی بومی بریتانیا و ایرلند هستن و میتونن ظاهر خودشون رو تغییر بدن، اما در اکثر مواقع به شکل اسبی که یالهاش از جنس نی بوریاست دیده میشن. شاید اینطور به نظر برسه که نیوت براین دیو عظیم الجثه مسلط هست اما این موجود در هنگام شکار بسیار خطرناکه. کلپی ها در زمان شکار به انسان‌ها یا جادوگرها اجازه میدن که سوارشون بشن و بعد با سرعت در قعر رودخانه یا دریاچه‌ایی که محل زندگیش هست فرو میرن و سوارشون رو تکه تکه میکنن و میبلعن!

بهترین راه برای غلبه با کلپی‌ها اینه که با استفاده از یه افسون جاگذاری، افساری بر آن‌ها ببندیم با این کار جانوری آرام و بی خطر میشه. بزرگترین کلپی در جهان در اسکاتلند زندگی میکنه و ظاهر دلخواهش یه افعی آبی هست. مامورین کنفدراسیون بین‌المللی جادوگران سال ها به دنبال این موجود بودن و تنها زمانی وجود این جانور آشکار شد که با نزدیک‌شدن یک گروه از مشنگ ها این افعی تبدیل به یک سمور آبی شد و دوباره پس از رفتن آنها دوباره به شکل افعی دراومده!

کلپی

حیوان محبوب شما از تمام دنیای جادویی «هری پاتر» و «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها» چیه؟

حتما برامون کامنت بذارین و بگین که اگر توی این دنیای جادویی زندگی میکردین، دوست داشتین از کدوم موجود شگفت انگیز مراقب کنین!


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم