برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

معرفی نژادهای دنیای تالکین - بخش اول

384 بازدید 50 لایک

زمان مطالعه: 6 دقیقه


خلق نژادهایی که تا پیش از این وجود نداشتن، طراحی شخصیت‌های باورپذیر و توصیف موجودات فانتزی متعدد « جی . آر. آر تالکین» (J.R.R. Tolkien) رو به یکی از محبوبترین نویسنده‌های فانتزی معاصر تبدیل کرده. با فانتزی‌مگ همراه باشین توی این پست به دنیای این نویسنده پا گذاشتیم و نژادهای مختلف در این دنیای فانتزی رو بررسی کردیم.


  • خدای یگانه، آینورها و والاها

«ایلوواتار» (Ilúvatar) نقش خالق یگانه در دنیای تالکین رو داره و قدرتمندترین شخصیت در تمام داستان‌هاست. اولین خلقِ «ایلوواتار»، «آینور»ها (Ainur) بودن، ارواح جهانی که با نواختن موسیقی دنیای «آردا» (Arda) رو خلق کردن. بعد از شکل گیری «آردا»، «ایلوواتار»، انسان‌ها و الف‌ها رو خلق کرد و دورف‌ها رو به فرزندخواندگی قبول کرد. 

«والارها» پانزده روح قدرتمند از آینورها بودن که وظیفه‌ی سازماندهی «جهان آردا» و خلقِ گیاهان و حیوانات رو داشتن ولی چون نمی‌توانستند از خرد خودشون اعطا کنن، توانایی خلق موجوداتی با عقل و دارای قدرت تفکر رو نداشتن. 

  • مایار و ایستارها

«مایا»ها (مایار جمعِ کلمه‌ی مایا هست) ارواحی هستن که پیش از آغاز جهان حضور داشته‌ان؛ اون‌ها مثل والاها از تبار «آینور» هستن ولی در درجه‌ی پایین‌تری قرار دارن. واژه‌ی «مایا» در زبان الفی به معنی «بسیار عالی» و«قابل تحسین» هست؛ طبق اسناد الفی کسی تعداد دقیق مایار رو نمی‌دونه، چرا که اون‌ها به جز «آمان» به ندرت به شکل مرئی و فیزیکی برای انسان‌ها و الف‌ها‌ی «سرزمین میانه» (Middle-Earth) ظاهر شده‌ان. بسیاری از مایاها با یکی از والارها در ارتباط بودن؛ مثلا «اوسه» و «اوینن» که در دریاها حکومت می‌کردن، تحت فرمان «اولمو» بودن و «کورمو» که در سرزمین میانه به عنوان «سارومان» (Saruman) شناخته میشه با «آئوله» (Aulë) در ارتباط بود. «ملکور» (Melkor) که بعدها به نام «مورگوث» (Morgoth) هم شناخته شد، یه والار پلید بود که تعدادی از مایاها مثل «سائورون» (Sauron) و «بالروگ» (Balrog) رو به خدمت خودش آورد. «سائورون» هم پیش از اینکه توسط «ملکور» به تاریکی روی بیاره تحت فرمان «آئوله» بود. 

در هزاره‌یِ اولِ دوران سوم، والارها چند مایا رو برای مبارزه با «سائورون» به «سرزمین میانه» فرستادن، جسم فیزیکی این مایاها اغلب به شکل پیرمردی ژولیده بود. ماموریت اون‌ها هدایتِ الف‌ها و انسان‌ها و گسترشِ دانش بود. در زبان الفی به مایاهایی که با جسم فیزیکی پا به سرزمین میانه گذاشتن، «ایستار» گفته میشه. «اولورین» یا «میتراندیر» (گندالف خاکستری و سفید)، «کورمو» یا «کورونیر» (سارومان سپید)، «آیوندیل» (راداگاست قهوه‌ای)، «آلاتار» و «پالاندوی» (جادوگران آبی) تعدادی از ایستارهای دنیای تالکین هستن. از سرنوشت دو جادوگر آبی اطلاعات دقیقی موجود نیست، اون‌ها در آخرین سفر خودشون به شرق رفتن و هیچگاه بازنگشتن. 

با آنتاگونیست مرموز «حلقه‌های قدرت»، «سائورن» بیشتر آشنا بشین!

  • الف‌ها

 «الف‌ها» (Elf) اولین مخلوقاتِ دارای جسم فیزیکی «ایلوواتار» بر روی «آردا» هستن. نخستین الف‌ها سه نسل قبل از انسان‌ها، در کنار دریاچه «کوئی وینن» (Cuiviénen) در شرق دور سرزمین میانه از خواب بیدار شدن (داستان بیدار شدن الف‌ها به طور کامل در جلد یازدهم «تاریخ سرزمین میانه» آمده).  الف‌ها عموماً با واژه‌ی «الدار» (Eldar) و به عنوان عاقل‌ترین و زیباترین موجودات سرزمین میانه شناخته میشن؛ این نژاد در برابر اکثر بیماری‌ها مصونن، مگر اینکه در اثر جنگ بمیرن و یا دچار یأس و ناامیدی عمیق بشن، عمری بسیار طولانی خواهند داشت. این نژاد بعد از بلوغ کامل، دیگه از نظر ظاهری و فیزیکی رشد چندانی ندارن و افزایش سن در چهره‌اشون مشخص نخواهد بود. این نژاد در بسیاری از مهارت نسبت به انسان‌ها برتر هستند. جالبه بدونین الف‌ها در توصیفات کتاب‌های تالکین بر خلاف فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» (The Lord of the RingsTrilogy ) و «هابیت» (The Hobbit Trilogy) گوش‌های نوک تیز و کشیده ندارن و رنگ پوستشون هم متفاوت هست؛ برای مثال در کتاب «سقوط گوندولین» (The Fall of Gondolin)، تالکین از واژه‌ی Swart به معنای سیاه و تیره، برای توصیف «مایگلین» و پدرش استفاده کرده.

  • انسان‌ها

در زبان الفی از واژه‌ی «آتانی» (Atani) برای توصیف انسان‌ها استفاده شده؛ این نژاد با اولین طلوع خورشید و بازگشت «نولدور» (Noldor) از «والینور» (Valinor) در سرزمین‌های شرقی «هیلدورین» (Hildorien) از خواب بیدار شدن. انسان‌ها دومین نژاد مهمی هستن که توسط «ایلوواتار» در ابتدای دوران اول به وجود آمدن. به ویژگی اصلی انسان‌ها، «نعمت انسان‌ها» (Gift of Men) گفته میشه که همون فناپذیری‌ و مرگ هست؛ چیزی که باعث میشه زندگیشون معنایی داشته باشه و بعد از زمان معینی جهان رو ترک کنن. با این که همه‌ی انسان‌ها ریشه‌ی مشترکی دارن ولی با گذشت زمان و مهاجرت این نژاد به سرزمین‌های مختلف گروه‌های زیادی از انسان‌ها به وجود آمده‌ان؛ یکی از مشهورترین این گروه‌ها «دونه‌داین» (Dúnedain) هست. «نومنوریان» ساکنینِ جزایر «نومه نور» (Númenor) از نژاد «دونه داین» بودن و تقریبا سه برابر انسان‌ها در زمین میانه عمر میکردن. در سریال «حلقه‌های قدرت» (The Rings of Power)، «نومنور» زادگاه «ایسیلدور» (Isildur) و پدرش «الندیل» (Elendil) هست که موفق میشن قبل از نابودی «نومنور» فرار کنن و مردانِ وفادارشون رو در «سرزمین میانه» اسکان بدن. «آراگورن» (Aragorn) از شخصیت‌های اصلی مجموعه‌ی «ارباب حلقه‌ها» هم از نوادگان «ایسیلدور» و از نژاد «دونه داین» هست. این شخصت ۲۱۰ سال عمر کرد که تقریبا ۱۲۰ سال اون رو به عنوان پادشاه در گاندور به انسان‌ها خدمت کرد.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم