برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
Menu
بخش های دیگر مجله

جعبه HTML

آخرین کامنت‌ها

معرفی بهترین آثار«استودیو جیبلی»

1558 بازدید 27 لایک

زمان مطالعه: 10دقیقه


«استودیو جیبلی» (Studio Ghibli) یکی از بزرگترین و معروف‌ترین استودیوهای انیمه‌سازی دنیاست که بخش بزرگی از خاطرات اوتاکوها رو شکل داده. استودیویی که انیمه‌های پرافتخاری ساخته که داستان‌هایی رویاگونه رو تعریف میکنن. در ادامه فانتزی مگ یه لیست از بهترین انیمه‌های استودیو جیبلی رو بر اساس جوایز، بازدیدها و نظرات کاربران سایت‌های فیلم و سریال براتون آماده کرده، امیدوارم از تماشاشون لذت ببرین!


  • پرنسس مونونوکه  Princess Mononoke

مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه

زمان انتشار:۱۹۹۷

«پرنسس مونونوکه» یکی از بهترین انیمه‌های «استودیو جیبلی» هست که تا قبل از اکران «شهر ارواح» موفق‌ترین انیمه‌ی این استودیو هم بود. داستان این انیمه در کشور ژاپنِ خیالی و در عصر فئودال روایت میشه، موضوع اصلی از بین رفتن جنگل‌ها در زمان صنعتی شدن کشورهاست و نمادها و پیام‌های قدرتمند در ستایش و عظمت طبیعت داره. تو دنیای «پرنسس مونوکه» موجوداتی خیالی در دل جنگل‌ها زندگی می‌کنن که به نوعی محافظان طبیعت هستن و در تلاشن که نذارن با استخراخ بیشتر از معادن آهن، محیط زندگیشون از بین بره. 

داستان شخصیت پردازی خوبی داره و یکی از قوی‌ترین دخترهای این استودیو یعنی «پرنسس مونونوکه» کاراکترِ اصلی این مجموعه‌ است و جای تعجب نیست که این اثر برترین فیلم «استودیو جیبلی» از نظر کاربران سایتِ Ranker باشه؛ این انیمه تونسته امتیاز 8.4 رو در سایت «آی ام دی بی» (IMDB) و امتیاز 8.7 رو در سایتِ «مای انیمه لیست» (My Anime List) بدست بیاره.

پیشنهاد فانتزی‌مگ: بهترین انیمه‌های سینمایی؛ سفری در دنیای خیال و افسانه

  • شهر اشباح Spirited Away

سال انتشار: ۲۰۰۳
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه

این انیمه داستان «چیهیرو» (Chihiro)، دختری 10 ساله رو روایت می‌کنه که با خانواده‌اش در سفر هستن تا به خونه‌ی جدیدشون نقل مکان کنن و به طور تصادفی به دنیایی ماورایی برخورد می‌کنن. «چیهیرو» در شهر اشباح با شخصیت‌های عجیبی آشنا میشه که هر کدوم نمادی از مشکلات و درگیری‌های دنیا هستن. موفقیت این اثر در زمان اکرانش بسیار زیاد بود و تا به امروز به عنوان یکی از پردرآمدترین فیلم‌های ژاپنی تاریخ باقی مونده؛ این انیمه سال ۲۰۰۳ اسکار بهترین انیمیشن رو برد؛ افتخاری که هنوز هیچ انیمه‌ی دیگه‌ایی کسب نکرده و البته بهتره بدونین این جایزه رو از چنگ رقبایی مثل «سیاره‌ی گنج»، «اسپیریت» و «عصر یخبندان» در آورده. در کل شهر ارواح همه‌ی ویژگی‌های «استودیو جیبلی» رو داره‌؛ یه دنیای فانتزی عجیب که یه شخصیت اصلی مونث قوی و خودساخته داره. «شهر اشباح» زیبایی بصری خارق‌العاده‌ایی داره که از تماشاش خسته نمیشین.

  • قلعه‌ی متحرک هاول Howl’s Moving Castle

مدت‌زمان:۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
سال انتشار: ۲۰۰۵

در بین بهترین انیمه‌های «استودیو جیبلی»، «قلعه متحرک هاول» از معروف‌ترین‌هاست. انیمه‌ایی با شخصیت‌های بسیار دوست داشتنی و باورپذیر، نمادهای ضد جنگ و طنزی به اندازه. زندگی خسته کننده‌ی «سوفی هتر» با قرار گرفتن در مسیر جادوگری زیبا به اسم «هاول» برای همیشه تغییر میکنه. این اثر بر اساس کتابی از دایانا واین جونز (Diana Wynne Jones) ساخته شده. جالبه بدونین در دوبله‌ی انگلیسی این اثر سینمایی، دوبلور نقش «هاول»، کریستین بیل هست و اگر از تماشای انیمه‌ها با زبان اصلی لذت نمیبرین، من دوبله‌ی انگلیسی این اثر رو بهتون پیشنهاد میدم. این انیمه امتیاز 8.2 رو در سایت IMDB و امتیاز 8.6 را در سایت «مای انیمه لیست» بدست آورده.  این انیمه جزو محصولات متأخر هایائو میازاکی محسوب میشه و برای جایزۀ اسکار بهترین فیلم انیمیشنی در هفتاد و هفتمین دورۀ جوایز اسکار سال 2006 نامزد شد.این فیلم تحت تأثیر مخالفت میازاکی با حملۀ آمریکا به عراق در سال 2003 حاوی مضامین قوی ضد جنگ هست. میازاکی گفته در مورد جنگ عراق «خشم زیادی داشت» که باعث شد اون این فیلم رو بسازه و احساس می‌کرد توی آمریکا همدلی چندانی با این فیلم نمیشه.

  • قلعه‌ایی در اسمان Castle In The Sky

مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
زمان انتشار: ۱۹۸۶

اولین انیمه‌ی سینمایی تحت لیبل «استودیو جیبلی»، «قصری در آسمان» هست که در دنیایی پر از کشتی‌های پرنده و تکنولوژی‌های عجیب غریب روایت میشه. شخصیت‌های اصلیش پسر و دختر نوجوانی به اسم‌های «پازو» و «شیتا» هستن که در صدد محافظت از یه کریستال جادویی‌ان و باید از دست دزدها و حکومت فرار کنن تا به شهری گمشده و معلق در آسمان به اسم «لاپیوتا» برسن. جالبه بدونین در طراحی مکان‌های این انیمه از شهر «ولز» الهام گرفته شده که «هایائو میازاکی» در سال ۱۹۸۴ طی سفرش به ایتالیا ملاقات کرده بود. این انیمه امتیاز 8 رو در سایت IMDB و امتیاز 8.3 را درسایت « مای انیمه لیست» بدست آورده.

  • پونیو Ponyo

مدت‌زمان: 2 ساعت
زمان انتشار: 2008

به عنوان یه اوتاکو پیشنهاد میکنم که این انیمه رو با خواهر، برادر کوچیکتون یا فرزندتون به تماشاش بشینین و لذت ببرین!

«ساسکه» یه پسربچه‌ی کوچیکه که تو یه شهر ساحلی زندگی می‌کنه. یه روز یه ماهی قرمز پیدا می‌کنه و اسمشو‌ می‌ذاره «پونیو»، اما نمیدونه که این موجود کوچولوی شکمو یه ماهی معمولی نیست. مثل هر انیمه‌ی دیگه از این استودیو، این اثر هم داستان بچه‌هایی مستقل رو روایت میکنه که این بار به دنبال نجات دادنِ آدم بزرگ‌ها هستن. پونیو به طور کلی بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری و به صورت سنتی با طراحی دستی ساخته شده. این هشتمین فیلم «میازاکی» برای «جیبلی» و به طور کلی دهمین فیلمیه که توسط اون کارگردانی شده. والت دیزنی توزیع‌کننده‌ی این انیمه در آمریکا بوده و بازیگرهایی مثل «مت دیمون» و «لیام نلسن» جزو صداپیشه‌های اون بودن.

کاراکترهایی با ویس‌ اکترهای یکسان که باور نمی‌کنین!

  • افسانه شاهدخت کاگویا Tale Of Princess Kaguya

مدت زمان: یک ساعت و 70 دقیقه

سال انتشار: ۲۰۱۳

این اثر قطعا یکی از شاهکارهای «استودیو جیبلی» به شمار میاد؛ تک تک سکانس‌های «داستان شاهدخت کاگویا» مثل یک تابلوی نقاشیه و همین ویژگی این اثر رو تبدیل به یکی از پر هزینه‌ترین انیمه‌های سینمایی تاریخ کرده. داستان این انیمه بر اساس یه داستان قدیمیِ بومی در ژاپن به اسم «بامبوشکن» نوشته شده که روایت زوج فقیریه که دختری رو در بامبو پیدا میکنن و بزرگش میکنن تا وقتی که اون دختر تبدیل به زنی جوان و زیبا میشه که وقت ازدواجش رسیده اما به خواستگارهاش ماموریت‎‌هایی غیرممکن میده. این سینمایی، آخرین کار آقای «ایسائو تاکاهاتا» قبل از مرگش در سال 2018 بود.

  • مدفن کرم های شب‌تاب Grave Of The Fireflies

مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
سال انتشار: ۱۹۸۸

این اثر یکی از غم انگیزترین انیمه‌ها محسوب میشه و دیدنش کار ساده‌ایی نیست. «سایتا» و خواهر کوچیکش «ستسوکو» بعد از بمباران هوایی شهرشون و مرگ مادرشون در حالی که پدرشون هم در ناو ژاپن در خط مقدم جنگه؛ آواره میشن و در تلاشن تا زنده بمونن. این انیمه یکی از بهترین روایت‌ها رو از جنگ داره و به خوبی به تمام زوایای این بلا اشاره کرده.

  • سرویس تحویل کیکی Kiki’s Delivery Service

مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
زمان انتشار: ۱۹۸۹

تقریبا تمام کارهای «استودیو جیبلی» دارای شخصیت‌های دختر قدرتمند و خود ساخته‌ایی هستن که نظیرش رو در کارهای استودیوهای غربی پیدا نمیکنیم. «پیک کیکی» بهترین اثرِ این استودیو در این زمینه هست. کیکی دختری جادوگر هست که به محض ۱۳ ساله شدنش سوار جاروی جادوییش میشه و به دنبال شهری شهری برای خودش میگرده، او یه شهر ساحلی رو انتخاب میکنه ولی خب همه چی باب میل کیکی پیش نمیره و این دقیقا پیام فیلمه. 

  • دنیای مخفی آرییتی The Secret World Of Arrietty

مدت‌زمان: ۱ ساعت و 35 دقیقه
زمان انتشار: 2010

یکی از اقتباس‌های موفق «استودیو‌ جیبلی»، انیمه‌ی «دنیای مخفی آرییِتی» محصول سال ۲۰۱۰ بود که با اقتباس از رمان «قرض‌گیرها» اثر »ماری نورتون» که در سال ۱۹۵۷ نوشته شده، ساخته شد. داستان این انیمه حول محور «آرییتی» می‌چرخه، یه دختر جوان و کوچک که به همراه بقیه‌ی هم‌نوعانش زیر چوب‌های یه خانه‌ی روستایی به صورت مخفیانه زندگی می‌کنن؛ هیچکس از وجود این انسانهای کوچک خبر نداره حتی صاحب‌خونه. اما «آرییتی بعضی مواقع برای گرفتن چند تکه قند از زیر چوب‌ها بیرون میاد و در زندگیش ریسک می‌کنه. جالبه بدونین هنرپیشه‌هایی مثل «ویل آرنت »و «تام هالند» در دوبله‌ی انگلیسی این اثر صداپیشگی کردن.

تایپ MBTI کاراکترهای جوجوتسو

  • دنیای مخفی آرییتی The Secret World Of Arrietty

مدت‌زمان: ۱ساعت و ۲۸ دقیقه
سال انتشار:۱۹۹۸

همسایه‌ی من‌ توتورو احتمالا نمادین‌ترین و معرف‌ترین انیمه‌ی جیبلی هستش. کسی هست که تا به حال این سکانس از این انیمه رو ندیده باشه؟

حس این انیمه انقدر خوبه که شما برای ۱ ساعت و نیم غرق این محیط جدید میشین و حس می‌کنین با خانواده‌تون همراه شخصیت‌های داستان نقل مکان کردین به این شهر جدید‌ و دارین این زندگی روستایی پر از گرما و محبت رو تجربه می‌کنین. داستان درباره‌ی دو دختربچه‌س که همراه پدرشون به یه روستای کوچیک نقل مکان می‌کنن تا به بیمارستانی که مادر خانواده در اون بستریه نزدیک‌تر باشن و در طول اقامتشون توی این روستا، بچه‌ها با موجودات جادویی‌ایی که توی جنگل زندگی می‌کنن آشنا میشن که یکیشون «توتورو» (Totoro) هست، یه روح بزرگ که از حیوانی به اسم چینچیلا الهام گرفته شده. در واقع منشأ لوگوی امروز استودیو جیبلی به این انیمه برمی‌گرده. از صداپیشه‌های نسخۀ انگلیسی این فیلم میشه به «داکوتا فانینگ» و خواهرش «ال فانینگ» اشاره کرد. 



از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

ارسال شده در: انیمه, استودیو جیبلی

ارسال کامنت

کد امنتیتی

فهرست

تنظیمات

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم